Binnenlands vervoer van gevaarlijke stoffen, 1986-2002

U bekijkt op dit moment een afgesloten indicator. Deze indicator wordt niet meer bijgewerkt. De reden hiervoor staat hieronder vermeld. De archiefversies van deze indicator (indien aanwezig) zijn nog wel beschikbaar.

Deze indicator is afgesloten. Cijfers over het binnenlands vervoer van gevaarlijke stoffen zijn al jaren niet volledig en daardoor niet meer door het CBS gepubliceerd.

Oude cijfers tot en met 1997 zijn nog op StatLine van het CBS beschikbaar

Bijna 70% van het binnenlands vervoer van gevaarlijke stoffen gaat over het water.

Ontwikkelingen binnenlands vervoer

Het binnenlands vervoer van gevaarlijke stoffen door de binnenvaart is de afgelopen tien jaar bijna verdrievoudigd. Het vervoer van gevaarlijke stoffen door het wegverkeer blijft nagenoeg gelijk. Het aandeel van het spoor is sinds 1984 afgenomen van 15 naar 4% in 2002.Het grootste deel van de door Nederlandse ondernemingen over de weg vervoerde gevaarlijke stoffen bestond in 2002 uit brandbare vloeistoffen (64%), samengeperste, vloeibaar gemaakte of onder druk opgeloste gassen (18%) en bijtende stoffen (11%). Voor de binnenvaart waren de aandelen van deze drie categorieën respectievelijk 86, 2 en 2%, voor spoorvervoer respectievelijk 50, 40 en 4%.

Internationaal vervoer heeft grootste aandeel

Het binnenlands vervoer was in 2002 15,6% van het totale vervoer van gevaarlijke stoffen; 65,0% was internationaal vervoer en 19,4 van het vervoer was doorvoer zonder overlading.Inclusief internationale voertuigen en doorvoer zonder overlading bedroeg het vervoer in 2002: Totaal 22,3 miljard tonkilometer, waarvan met binnenvaart 20,5 miljard tonkm, over de weg 1,5 miljard tonkm en via het spoor 0,4 miljard tonkm. Hiervan bestaat ruim 80% uit het vervoer van brandbare vloeistoffen.

Achtergronden bij de figuur

Het begrip 'gevaarlijke stof' wordt gebruikt zoals dit in de Europese afvalstoffenlijst (Eural) wordt gehanteerd. De Eural is per 8 mei 2002 in de plaats gekomen van het Besluit aanwijzing afvalstoffen (BAGA), de Regeling aanwijzing gevaarlijke afvalstoffen (RAGA) en de Regeling aanvulling aanwijzing gevaarlijke afvalstoffen (RAAGA).De cijfers over het wegverkeer betreffen het transport door Nederlandse ondernemingen; de gegevens over vervoer over het spoor betreft het vervoer alleen op Nederlands grondgebied.In de cijfers vóór 1995 ontbreken vaste brandstoffen en stoffen die een gevaar voor besmetting opleveren.

Bronnen

  • AVV/CBS (2003). Nederland en de scheepvaart op de binnenwateren, 2002. Adviesdienst Verkeer en Vervoer/Centraal Bureau voor de Statistiek, Rotterdam/Voorburg/Heerlen.
  • CBS (2003). Statline, Vervoer van gevaarlijke stoffen. Centraal Bureau voor de Statistiek, Voorburg/Heerlen.

Relevante informatie

  • Meer informatie over het binnenlands vervoer van gevaarlijke stoffen is te vinden op Statline (CBS).
  • Meer informatie over de Eural is te vinden bij het Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu.

Technische toelichting

Naam van het gegeven
-
Omschrijving
-
Verantwoordelijk instituut
-
Berekeningswijze
-
Basistabel
-
Geografische verdeling
-
Verschijningsfrequentie
-
Betrouwbaarheidscodering
-

Archief van deze indicator

Actuele versie
versie‎
04
Bekijk meer Bekijk minder

Referentie van deze webpagina

CBS, PBL, RIVM, WUR (2024). Binnenlands vervoer van gevaarlijke stoffen, 1986-2002 (indicator 0029, versie 04,

) www.clo.nl. Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), Den Haag; PBL Planbureau voor de Leefomgeving, Den Haag; RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, Bilthoven; en Wageningen University and Research, Wageningen.