Milieudruk doelgroep consumenten: een overzicht

U bekijkt op dit moment een archiefversie van een afgesloten indicator. De actuele indicatorversie met de reden voor het afsluiten, kunt u via deze link bekijken.

Samenstelling van de doelgroep
De doelgroep Consumenten omvat alle consumenten in Nederland. De consumenten zijn niet ingedeeld in de Standaard Bedrijfsindeling (SBI). Consumenten en huishoudens worden daarbij aan elkaar gelijkgesteld.

Belangrijkste bijdragen aan de milieubelasting in Nederland

Consumenten dragen bij aan de milieuthema's Verandering van klimaat (broeikaseffect), Verzuring en grootschalige luchtverontreiniging, Vermesting, Verspreiding en Afvalbeheer. Belangrijke activiteiten die tot emissies en afval leiden, zijn:

  • ruimteverwarming (inclusief verbranding van hout);
  • koken en warmwaterbereiding;
  • gebruik van verf, schoonmaakmiddelen, cosmetica en spuitbussen;
  • houden van huisdieren;
  • afsteken van vuurwerk;
  • uitloging en corrosie van materialen (zoals zink uit dakgoten van woningen).

Welke milieubelasting wordt toegekend aan de doelgroep Consumenten?

De emissiestatistieken maken een onderscheid tussen directe en indirecte milieudruk. Alleen de directe milieudruk van consumenten worden in de statistieken aan de consumenten toegedeeld. Voorbeeld zijn de emissies die ontstaan bij het koken op gas of het verwarming van het huis en huishoudelijk afval. Consumenten veroorzaken ook indirect milieudruk. Bijvoorbeeld de emissies bij de productie van de elektriciteit, die huishoudens gebruiken voor verlichting, de magnetron, etc. Deze emissies vindt u bij de doelgroep Energievoorziening. Ook de indirecte milieudruk, die ontstaat bij de productie en levering van door consumenten aangekochte goederen en diensten, wordt toegedeeld aan andere doelgroepen. Onder andere aan de Industrie en Verkeer en vervoer. Verder valt de milieudruk door het woon-werkverkeer en het recreatief verkeer onder de doelgroep Verkeer en vervoer.

Technische toelichting

Naam van het gegeven
-
Omschrijving
-
Verantwoordelijk instituut
-
Berekeningswijze
-
Basistabel
-
Geografische verdeling
-
Verschijningsfrequentie
-
Betrouwbaarheidscodering
-

Archief van deze indicator

Actuele versie
versie‎
07
Bekijk meer Bekijk minder
versie‎
05
versie‎
04
versie‎
03

Referentie van deze webpagina

CBS, PBL, RIVM, WUR (2024). Milieudruk doelgroep consumenten: een overzicht (indicator 0136, versie 04,

) www.clo.nl. Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), Den Haag; PBL Planbureau voor de Leefomgeving, Den Haag; RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, Bilthoven; en Wageningen University and Research, Wageningen.