Overheidsuitgaven voor de bestrijding van verkeerslawaai, 2002-2014

U bekijkt op dit moment een afgesloten indicator. Deze indicator wordt niet meer bijgewerkt. De reden hiervoor staat hieronder vermeld. De archiefversies van deze indicator (indien aanwezig) zijn nog wel beschikbaar.

Deze indicator is beëindigd.


De indicator Overheidsuitgaven voor de bestrijding van verkeerslawaai is beëindigd omdat het onderzoek hierover in 2016 is stop gezet.

Wegverkeer, railverkeer en luchtvaart zijn belangrijke bronnen van geluidhinder in Nederland. Behalve door wet- en regelgeving draagt de Nederlandse overheid ook financieel bij aan de bestrijding van geluidhinder. In 2014 ging het om een bedrag van 181 miljoen euro.

95 procent uitgaven besteed aan vermindering geluidsoverlast wegverkeer

De overheid draagt financieel bij aan de bestrijding van geluidsoverlast door het verkeer. Dit gebeurt door de subsidiëring van (1) maatregelen aan de bron (voertuigen), (2) maatregelen die de overdracht van het geluid beperken (geluidsschermen, stil asfalt), en (3) maatregelen bij de ontvanger / gehinderde (zoals isolatie van woningen). In 2014 bedroegen de totale uitgaven van de overheid ter vermindering van geluidsoverlast door het verkeer 181 miljoen euro (voorlopig cijfer). Hiervan werd 95 procent (171 miljoen) besteed aan maatregelen ter bestrijding van geluidsoverlast door het wegverkeer.

Besteding uitgaven geluidsoverlast wegverkeer

De uitgaven ter bestrijding van lawaai door het wegverkeer zijn tussen 2002 en 2014 sterk toegenomen. Er zijn in deze periode vooral meer geluidsschermen en -wallen geplaatst, met name bij wegverbredingen en wegaanleg. Ook namen tussen 2000 en 2005 de aanleg- en onderhoudskosten per vierkante meter van deze voorzieningen fors toe. In 2014 bedroegen de uitgaven voor het plaatsen en onderhoud van geluidsschermen en -wallen langs wegen 90 miljoen euro, de helft van de totale overheidsuitgaven ter bestrijding van het verkeerslawaai. Verder werd dat jaar 44 miljoen euro besteed aan maatregelen bij de ontvanger / gehinderde van het geluid (zoals gevelisolatie) en 37 miljoen euro aan de aanleg en het onderhoud van stil asfalt (zoals tweelaags ZOAB).

Uitgaven ter vermindering geluidshinder rail- en luchtverkeer

De overheidsuitgaven om geluidsoverlast door het rail- en luchtverkeer te verminderen, fluctueren van jaar tot jaar. De uitgaven voor het railverkeer waren hoog tussen 2003 en 2005 doordat er in die jaren veel geluidsschermen zijn geplaatst tijdens de aanleg van de Betuweroute en de HSL. De kosten voor het luchtverkeer waren hoog in de periode tot en met 2005 door de isolatiemaatregelen bij woningen rondom Schiphol (Progis: Project geluidsisolatie Schiphol). Met ongeveer 10 miljoen euro zijn de uitgaven ter vermindering van geluidsoverlast door het rail- en luchtverkeer in 2014 laag.

Bronnen

Relevante informatie

  • Meer informatie over de milieukosten van het verkeer is te vinden in de databank StatLine van het CBS.

Technische toelichting

Naam van het gegeven
Overheidsuitgaven voor de bestrijding van verkeerslawaai
Omschrijving
Ontwikkeling van de overheidsuitgaven ter bestrijding van geluidshinder door het wegverkeer, railverkeer en luchtvaart (uitgedrukt in lopende prijzen; cijfers 2014 zijn voorlopig).
Verantwoordelijk instituut
Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS)
Berekeningswijze
Het artikel Milieukosten van het verkeer (CBS, 2013) geeft een korte onderzoeksbeschrijving.
Een deel van de gegevens is afkomstig van het Bureau Sanering Verkeerslawaai van het Ministerie van IenM. De uitgaven voor de aanleg en het onderhoud van stil asfalt op wegen zijn geschat op basis van de hoeveelheid aangelegd stil asfalt in een jaar en de meerkosten van stil asfalt per m2. De uitgaven voor de afscherming van het weg- en railverkeer door middel van geluidsschermen zijn geschat op basis van de oppervlakte aangelegd geluidsscherm in een jaar en de prijs voor aanleg per m2. De uitgaven voor het onderhoud van geluidsschermen zijn geschat op basis van het totale oppervlak geluidsscherm in een jaar en de onderhoudsprijs per m2. De overheidsuitgaven voor geluidsmaatregelen in het luchtverkeer zijn afkomstig uit de jaarverslagen van het Ministerie van IenM.
Basistabel
StatLine: Milieukosten van het verkeer (CBS, 2016a)
Geografische verdeling
Nederland
Andere variabelen
Milieukosten verkeersdeelnemers (eigenaren en gebruikers van voertuigen), milieu-investeringen verkeer, milieusubsidies verkeer, milieuheffingen verkeer, netto milieulasten verkeersdeelnemers.
Verschijningsfrequentie
1x per twee jaar
Achtergrondliteratuur
Milieukosten van het verkeer (CBS, 2013)
Transport en mobiliteit (CBS, 2016b)
Opmerking
De gegevens worden in deze versie gepresenteerd als lopende prijzen. Dit zijn de prijzen die in het betreffende jaar daadwerkelijk zijn uitgegeven.
Betrouwbaarheidscodering
Schatting, gebaseerd op een aantal metingen, expert judgement, een aantal relevante feiten of gepubliceerde bronnen terzake.

Referentie van deze webpagina

CBS, PBL, RIVM, WUR (2024). Overheidsuitgaven voor de bestrijding van verkeerslawaai, 2002-2014 (indicator 0416, versie 10,

) www.clo.nl. Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), Den Haag; PBL Planbureau voor de Leefomgeving, Den Haag; RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, Bilthoven; en Wageningen University and Research, Wageningen.