Energieverbruik door verkeer en vervoer, 1990-2005
Het toegenomen wegverkeer is de belangrijkste oorzaak van de groei in het energieverbruik door de doelgroep Verkeer en vervoer. Personenauto's nemen het grootste deel van deze groei voor hun rekening.
1990 | 1995 | 2000 | 2002* | 2003* | 2004* | 2005* | |||
PJ | |||||||||
Totaal | 446 | 473 | 540 | 557 | 570 | 577 | 577 | ||
Wegverkeer | 323 | 348 | 399 | 413 | 420 | 429 | 428 | ||
w.v. | personenauto's | 212 | 220 | 240 | 243 | 247 | 253 | 252 | |
w.v. | benzine | 138 | 157 | 167 | 166 | 169 | 173 | 171 | |
diesel | 39 | 40 | 56 | 62 | 65 | 68 | 70 | ||
LPG | 35 | 23 | 17 | 15 | 13 | 12 | 11 | ||
lichte bedrijfsvoertuigen | 29 | 37 | 58 | 67 | 70 | 73 | 72 | ||
zware bedrijfsvoertuigen | 78 | 86 | 96 | 99 | 99 | 99 | 99 | ||
motor- en bromfietsen | 3,2 | 3,8 | 4,1 | 4,4 | 4,6 | 4,7 | 5,0 | ||
Overig verkeer | 89 | 94 | 108 | 113 | 115 | 115 | 116 | ||
w.v. | binnenscheepvaart 1) | 24 | 25 | 28 | 29 | 30 | 29 | 29 | |
zeescheepvaart 2) | 47 | 48 | 59 | 64 | 65 | 66 | 67 | ||
visserij 2) | 12 | 13 | 12 | 10 | 10 | 8,7 | 8,7 | ||
luchtvaart 3) | 4,8 | 6,3 | 8,5 | 8,5 | 9,0 | 9,2 | 10 | ||
railverkeer 4) | 1,2 | 1,3 | 1,5 | 1,4 | 1,4 | 1,5 | 1,4 | ||
Mobiele werktuigen | 34 | 32 | 33 | 31 | 34 | 33 | 33 | ||
w.o. | landbouwwerktuigen | 16 | 22 | 20 | 19 | 20 | 20 | 20 | |
Bron: CBS; TNO-MEP; LEI. | CBS/MNC/jul07/0030 | ||||||||
1) Inclusief recreatievaart. 2) Binnengaats en op het NCP. 3) Bij starts, landingen en taxiën van vliegtuigen en het gebruik van interne transportmiddelen op vliegvelden. 4) Dieseltractie. * De gegevens vanaf 2002 zijn schattingen op basis van eerdere jaren. |
Ontwikkeling energieverbruik
Het energieverbruik door verkeer en vervoer, inclusief mobiele werktuigen, is in de periode 1990-2005 met bijna 30% toegenomen. Bijna 45% van het totale motorbrandstoffenverbruik komt voor rekening van personenauto's; het aandeel van bedrijfsauto's is 30%. Het verbruik van wegvoertuigen per kilometer is in de loop der jaren nauwelijks veranderd. Motoren zijn in de regel wel zuiniger geworden, maar het effect daarvan is tenietgedaan door het toegenomen voertuiggewicht, de toepassing van zwaardere motoren en het gebruik van airconditioners.
Referenties
- CBS (2007). Bewerking van oude reeksen op basis van experts op het gebied van energieverbruik door verkeer en vervoer. CBS, Voorburg/Heerlen.
Technische toelichting
Technische toelichting
De gegevens over het energieverbruik door verkeer en vervoer zijn deels gebaseerd op oude statistieken van het CBS. Door diverse oorzaken zijn deze statistieken over het energieverbruik door verkeer en vervoer na 1999 niet meer geactualiseerd. Omdat er toch energiegegevens nodig zijn voor de berekening van de emissies door verkeer en vervoer zijn de desbetreffende cijfers vanaf 2000 geëxtrapoleerd. Dit geldt vooral voor het verbruik door het wegverkeer. Momenteel wordt door het CBS gewerkt aan een nieuwe set statistieken over het energieverbruik in verkeer en vervoer, welke naar verwachting eind 2007 in Statline kunnen worden opgenomen.
Archief van deze indicator
- Energieverbruik door verkeer en vervoer, 1990-2018 (actuele versie , 25 sep 2019 )
- Energieverbruik door verkeer en vervoer, 1990-2017 (v29 , 25 mrt 2019 )
- Energieverbruik door verkeer en vervoer, 1990-2017 (v28 , 24 okt 2018 )
- Energieverbruik door verkeer en vervoer, 1990-2016 (v27 , 29 mrt 2018 )
- Energieverbruik door verkeer en vervoer, 1990-2016 (v26 , 04 sep 2017 )
- Energieverbruik door verkeer en vervoer, 1990-2015 (v25 , 17 mei 2017 )
- Energieverbruik door verkeer en vervoer, 1990-2015 (v24 , 07 sep 2016 )
- Energieverbruik door verkeer en vervoer, 1990-2014 (v23 , 12 apr 2016 )
- Energieverbruik door verkeer en vervoer, 1990-2014 (v22 , 19 okt 2015 )
- Energieverbruik door verkeer en vervoer, 1990-2013 (v21 , 16 apr 2015 )
- Energieverbruik door verkeer en vervoer, 1990-2012 (v20 , 13 mei 2014 )
- Energieverbruik door verkeer en vervoer, 1990-2012 (v19 , 08 okt 2013 )
- Energieverbruik door verkeer en vervoer, 1990-2011 (v18 , 18 apr 2013 )
- Energieverbruik door verkeer en vervoer, 1990-2011 (v17 , 05 okt 2012 )
- Energieverbruik door verkeer en vervoer, 1990-2010 (v16 , 01 mei 2012 )
- Energieverbruik door verkeer en vervoer, 1990-2010 (v15 , 11 okt 2011 )
- Energieverbruik door verkeer en vervoer, 1990-2009 (v14 , 26 mei 2011 )
- Energieverbruik door verkeer en vervoer, 1990-2009 (v13 , 14 sep 2010 )
- Energieverbruik door verkeer en vervoer, 1990-2008 (v12 , 08 jun 2010 )
- Energieverbruik door verkeer en vervoer, 1990-2008 (v11 , 09 sep 2009 )
- Energieverbruik door verkeer en vervoer, 1990-2007* (v10 , 03 sep 2008 )
- Energieverbruik door verkeer en vervoer, 1990-2006 (v09 , 16 mei 2008 )
- Energieverbruik door verkeer en vervoer, 1990-2005 (v08 , 10 jul 2007 )
- Energieverbruik door verkeer en vervoer, 1990-2005 (v07 , 16 aug 2006 )
- Energieverbruik door verkeer en vervoer, 1990-2004 (v06 , 08 nov 2005 )
- Energieverbruik door verkeer en vervoer, 1990-2003 (v05 , 05 okt 2004 )
- Energieverbruik door verkeer en vervoer, 1980-2002 (v04 , 17 sep 2003 )
- Energiegebruik door mobiele bronnen, 1980-2001* (v03 , 10 okt 2002 )
Referentie van deze webpagina
CBS, PBL, RIVM, WUR (2007). Energieverbruik door verkeer en vervoer, 1990-2005 (indicator 0030, versie 08 , 10 juli 2007 ). www.clo.nl. Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), Den Haag; PBL Planbureau voor de Leefomgeving, Den Haag; RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, Bilthoven; en Wageningen University and Research, Wageningen.