Wegverkeer: volumeontwikkeling en milieudruk, 1990-2002
Dankzij maatregelen nemen de emissies van fijn stof en stikstofoxiden af, ondanks de toename van het aantal kilometers dat door de voertuigen wordt afgelegd. De emissie van kooldioxide neemt evenredig toe, terwijl aan de afname van geluidhinder sinds 1997 een einde is gekomen.
Ontwikkeling emissie kooldioxide
Tussen 1990 en 2002 heeft de groei van de kooldioxide (CO2)-emissie door het wegverkeer vrijwel gelijke tred gehouden met de groei van het aantal voertuigkilometers. Dit betekent dat wegvoertuigen gemiddeld in deze periode niet zuiniger zijn geworden.
Ontwikkeling emissie stikstofoxiden en fijn stof
De emissies van stikstofoxiden (NOx)- en fijn stof door het wegverkeer zijn sinds 1990 jaarlijks gedaald. Dit ondanks dat het aantal voertuigkilometers tussen 1990 en 2002 met ruim 30% is toegenomen. Dit komt voor NOx met name op het conto van de driewegkatalysator, die sinds begin jaren negentig als gevolg van emissienormstelling zijn intrede deed bij personenauto's en bestelauto's. De emissies van fijn stof (PM10) zijn met name verminderd door motortechnische optimalisaties. Deeltjesfilters worden namelijk nog maar heel beperkt toegepast, met name bij stadsbussen.
Ontwikkeling geluidhinder
Aan de afname van de geluidhinder door wegverkeer in de periode 1990 - 1997, is sinds enkele jaren een einde gekomen. De afname in het begin van de jaren negentig was een gevolg van geluideisen aan nieuwe wegvoertuigen, het plaatsen van geluidschermen en het toepassen van stiller asfalt (ZOAB). De toename sinds 1997 wordt veroorzaakt door het intensiever worden van het wegverkeer.
Beleidsdoel
De algemene doelstelling van het beleid is om voor de gehele economie een afname van de emissies te realiseren naast een toenemend BBP. Voor het verkeer, wegverkeer plus overig verkeer, zijn in het vierde Nationaal Milieubeleidsplan de volgende taakstelling geformuleerd (VROM, 2001):
- De emissie van stikstofoxiden (NOx) moet in 2010 zijn teruggebracht tot 150 kton. In 2001 was dit nog 175 miljoen kg.
- Er zijn drie doelstellingen voor geluidhinder voor alle bronnen tezamen (industrie, weg-, rail- en vliegverkeer) vastgesteld, die tezamen een goede akoestische kwaliteit in 2030 moeten bewerkstelligen. Eén van deze doelstellingen houdt in dat in 2010 de grenswaarde van 70 dB(A) bij woningen niet meer overschreden mag worden (VROM, 2001).
Referenties
- CCDM (2003). Emissiemonitor, Jaarcijfers 2001 en ramingen 2002. Datawarehouse-Emissieregistratie. Coördinatiecommissie Doelgroepmonitoring, Den Haag. Beschrijvingen van de berekeningsmethodiek vindt u in de meta-informatie van de Emissiemonitor op de website van de Emissieregistratie.
- CBS (2003). Statline. Actief personenautopark. CBS, Voorburg/Heerlen.
- CBS (2001). Het bezit en gebruik van personenauto's. CBS, Voorburg/Heerlen.
- CBS (2003). Statline. Actief bedrijfsvoertuigenpark. CBS, Voorburg/Heerlen.
- CBS. (2001). Het bezit en gebruik van bedrijfsvoertuigen. CBS, Voorburg/Heerlen.
- CBS. Statline. Geur- en geluidhinder. CBS, Voorburg/Heerlen.
- VROM (2001). Nationaal Milieubeleidsplan 4. Een wereld en een wil: werken aan duurzaamheid. Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu, Den Haag.
Relevante informatie
- Meer informatie over de verkeersprestaties en geluidhinder in het verkeer is te vinden op Statline (CBS)
- Meer emissiesgegevens vindt u in Statline (CBS).
- Recente emissiecijfers en beschrijvingen van gehanteerde berekeningswijzen (meta-informatie) kunnen in detail bekeken worden op het Datawarehouse van de Emissieregistratie.
- RIVM (2002). Milieubalans 2002. Kluwer, Alphen aan den Rijn.
Archief van deze indicator
- Wegverkeer: volumeontwikkeling en milieudruk, 1990-2021 (actuele versie , 24 apr 2023 )
- Wegverkeer: volumeontwikkeling en milieudruk, 1990-2020 (v33 , 09 mrt 2022 )
- Wegverkeer: volumeontwikkeling en milieudruk, 1990-2018 (v32 , 27 sep 2019 )
- Wegverkeer: volumeontwikkeling en milieudruk, 1990-2017 (v31 , 25 mrt 2019 )
- Wegverkeer: volumeontwikkeling en milieudruk, 1990-2017 (v30 , 24 okt 2018 )
- Wegverkeer: volumeontwikkeling en milieudruk, 1990-2016 (v29 , 05 apr 2018 )
- Wegverkeer: volumeontwikkeling en milieudruk, 1990-2016 (v28 , 04 sep 2017 )
- Wegverkeer: volumeontwikkeling en milieudruk, 1990-2015 (v27 , 05 apr 2017 )
- Wegverkeer: volumeontwikkeling en milieudruk, 1990-2015 (v26 , 05 sep 2016 )
- Wegverkeer: volumeontwikkeling en milieudruk, 1990-2014 (v25 , 21 mrt 2016 )
- Wegverkeer: volumeontwikkeling en milieudruk, 1990-2014 (v24 , 19 okt 2015 )
- Wegverkeer: volumeontwikkeling en milieudruk, 1990-2013 (v23 , 16 apr 2015 )
- Wegverkeer: volumeontwikkeling en milieudruk, 1990-2012 (v22 , 13 mei 2014 )
- Wegverkeer: volumeontwikkeling en milieudruk, 1990-2012 (v21 , 09 okt 2013 )
- Wegverkeer: volumeontwikkeling en milieudruk, 1990-2011 (v20 , 26 mrt 2013 )
- Wegverkeer: volumeontwikkeling en milieudruk, 1990-2011 (v19 , 05 okt 2012 )
- Wegverkeer: volumeontwikkeling en milieudruk, 1990-2010 (v18 , 01 mei 2012 )
- Wegverkeer: volumeontwikkeling en milieudruk, 1990-2010 (v17 , 11 okt 2011 )
- Wegverkeer: volumeontwikkeling en milieudruk, 1990-2009 (v16 , 26 mei 2011 )
- Wegverkeer: volumeontwikkeling en milieudruk, 1990-2009 (v15 , 14 sep 2010 )
- Wegverkeer: volumeontwikkeling en milieudruk, 1990-2008 (v14 , 08 jun 2010 )
- Wegverkeer: volumeontwikkeling en milieudruk, 1990-2008 (v13 , 09 sep 2009 )
- Wegverkeer: volumeontwikkeling en milieudruk, 1990-2007 (v12 , 20 mei 2009 )
- Wegverkeer: volumeontwikkeling en milieudruk, 1990-2007* (v11 , 03 sep 2008 )
- Wegverkeer: volumeontwikkeling en milieudruk, 1990-2006 (v10 , 16 mei 2008 )
- Wegverkeer: volumeontwikkeling en milieudruk, 1990-2006 (v09 , 18 okt 2007 )
- Wegverkeer: volumeontwikkeling en milieudruk, 1990-2005 (v08 , 10 jul 2007 )
- Wegverkeer: volumeontwikkeling en milieudruk, 1990-2005 (v07 , 08 sep 2006 )
- Wegverkeer: volumeontwikkeling en milieudruk, 1990-2004 (v06 , 08 nov 2005 )
- Wegverkeer: volumeontwikkeling en milieudruk, 1990-2003 (v05 , 16 sep 2005 )
- Wegverkeer: volumeontwikkeling en milieudruk, 1990-2002 (v04 , 18 sep 2003 )
- Wegverkeer: volumeontwikkeling en milieudruk, 1990-2001 (v03 , 26 sep 2002 )
Referentie van deze webpagina
CBS, PBL, RIVM, WUR (2003). Wegverkeer: volumeontwikkeling en milieudruk, 1990-2002 (indicator 0127, versie 04 , 18 september 2003 ). www.clo.nl. Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), Den Haag; PBL Planbureau voor de Leefomgeving, Den Haag; RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, Bilthoven; en Wageningen University and Research, Wageningen.