Acceptabele reistijd en betrouwbaarheid hoofdwegennet in de spits, 2000-2008

U bekijkt op dit moment een afgesloten indicator. Deze indicator wordt niet meer bijgewerkt. De reden hiervoor staat hieronder vermeld. De archiefversies van deze indicator (indien aanwezig) zijn nog wel beschikbaar.

Deze indicator, die verbonden is aan de monitoring van de Nota Ruimte, wordt niet meer bijgehouden (de Nota Ruimte is geen vigerend ruimtelijk beleid meer).
Deze indicator is vervangen.

Door de toenemende congestie op het hoofdwegennet neemt het aandeel trajecten met een acceptabele reistijd en de betrouwbaarheid van de reistijd op het hoofdwegennet sinds 2002 af.

Aandeel trajecten met acceptabele reistijd neemt af

Een acceptabele gemiddelde reistijd op snelwegen tussen steden in de spits is maximaal anderhalf keer de gemiddelde reistijd buiten de spits. Op snelwegen rond steden, en op niet-autosnelwegen die onderdeel zijn van het hoofdwegennet, is een acceptabele gemiddelde reistijd in de spits maximaal twee keer de gemiddelde reistijd buiten de spits.
Door de toenemende congestie op het hoofdwegennet neemt het aandeel trajecten met een acceptabele reistijd af. De streefwaarde van beleid, zoals die is gedefinieerd in de Nota Mobiliteit 2005, is dat deze acceptabele reistijden worden bereikt op alle onderscheiden trajecten in de spits (100%). Zoals de figuur laat zien lag de realisatie in 2000 al ver onder deze streefwaarde, en is het aantal trajecten dat voldoet aan een acceptabele reistijd sindsdien verder gedaald naar 80% in 2008.

Reistijd steeds minder betrouwbaar

Betrouwbaarheid wordt gemeten als het aandeel verplaatsingen op het hoofdwegennet in de spits met een reistijd die niet langer of korter is dan de verwachte reistijd. Voor verplaatsingen tot 50 km is dit maximaal 10 minuten langer of korter dan de verwachte reistijd, bij langere afstanden is de norm maximaal 20% langer of korter dan de verwachte reistijd. De verwachte reistijd is de mediaan van reistijden in de spits op het hoofdwegennet. Deze indicator is dus gecorrigeerd voor veranderingen in gemiddelde reistijd.
De betrouwbaarheid van de reistijd op het hoofdwegennet in de spits neemt sinds 2002 langzaam af. De streefwaarde voor betrouwbaarheid in de Nota Mobiliteit 2005 is dat 95% van de verplaatsingen voldoet aan de betrouwbaarheidsnorm. Zoals de figuur laat zien lag de betrouwbaarheid in 2000 al iets onder deze streefwaarde, en heeft toenemende congestie op het hoofdwegennet vanaf 2002 geleid tot een verdere daling. Deze daling heeft zich echter niet voortgezet in 2008 ten opzichte van 2007, wat overeenkomt met de lichte daling in gemiddelde reistijd in de spits in 2008.

Relevante doelstellingen Nota Ruimte

Uitvoeringsdoelstellingen:

  • basiskwaliteit voor de gehele hoofdinfrastructuur


Operationele doelstellingen:

  • verbetering van de bereikbaarheid


Algemene doelstellingen:

  • Versterking van de internationale concurrentiepositie van Nederland; krachtige steden; vitaal platteland; borging en ontwikkeling van belangrijke (inter)nationale ruimtelijke waarden

Bronnen

Technische toelichting

Naam van het gegeven
Trajecten met een acceptabele reistijd en betrouwbaarheid hoofdwegennet in de spits
Omschrijving
Een acceptabele reistijd op snelwegen tussen steden in de spits is gedefinieerd als maximaal anderhalf keer de gemiddelde reistijd op snelwegen tussen steden buiten de spits. Een acceptabele reistijd op snelwegen rond steden, en op niet-autosnelwegen die onderdeel zijn van het hoofdwegennet, is gedefinieerd als maximaal twee keer de gemiddelde reistijd buiten de spits.Betrouwbaarheid betreft het aandeel voertuigkilometers op het hoofdwegennet in de spits met een reistijd die niet langer of korter is dan verwacht op een bepaald tijdstip. Voor verplaatsingen tot 50 km is dit maximaal 10 minuten langer of korter dan de verwachte reistijd voor de periode. Bij langere afstanden is de norm maximaal 20% langer of korter dan de verwachte reistijd voor de periode. De verwachte reistijd is gelijk aan de mediaan van reistijden in de spits op het hoofdwegennet. Deze indicator is dus gecorrigeerd voor veranderingen in gemiddelde reistijd.
Verantwoordelijk instituut
Planbureau voor de Leefomgeving (PBL)
Berekeningswijze
De dienst Verkeer en Scheepvaart heeft met behulp van meetlussen voor 106 snelwegtrajecten in de Randstad, Zuid en Oost Nederland de variatie in de reistijden bepaald, en nagegaan welk deel van de voertuigkilometers een grotere afwijking van de reistijd dan acceptabel had. De meetlussen dekken niet het complete hoofdwegennet af. In delen van Oost Nederland, in Noord Nederland en in Zeeland zijn geen meetgegevens beschikbaar. Deze trajecten zijn in de analyse daarom niet meegenomen. De indicator is overgenomen uit de Nationale Mobiliteitsmonitor. Voor deze meting zijn helaas geen regionale data over de ontwikkeling van de betrouwbaarheid via Verkeer en Waterstaat verkregen. Daarom was het niet meer mogelijk de indicator te differentiëren naar landsdelen.
Basistabel
-
Geografische verdeling
Nederland totaal
Verschijningsfrequentie
-
Achtergrondliteratuur
Nationale Mobiliteitsmonitor (Ministerie van Verkeer en Waterstaat, 2007)
Betrouwbaarheidscodering
-

Archief van deze indicator

Bekijk meer Bekijk minder

Referentie van deze webpagina

CBS, PBL, RIVM, WUR (2024). Acceptabele reistijd en betrouwbaarheid hoofdwegennet in de spits, 2000-2008 (indicator 2023, versie 03,

) www.clo.nl. Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), Den Haag; PBL Planbureau voor de Leefomgeving, Den Haag; RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, Bilthoven; en Wageningen University and Research, Wageningen.