Betrouwbaarheid hoofdwegennet in de spits, 2000-2006

U bekijkt op dit moment een archiefversie van een afgesloten indicator. De actuele indicatorversie met de reden voor het afsluiten, kunt u via deze link bekijken.

Door de toenemende congestie op het hoofdwegennet neemt de betrouwbaarheid van de reistijd op het hoofdwegennet af, met name in de Randstad.

Reistijd steeds minder betrouwbaar

Door de toenemende congestie neemt de reistijdbetrouwbaarheid langzaam af. Het streefpercentage van 95% van de verplaatsingen op tijd zoals vermeld in de Nota Mobiliteit wordt in West Nederland niet gehaald. Daar is ook de afname van de betrouwbaarheid het sterkste.

Definitie

Het aandeel voertuigkilometers op het hoofdwegennet in de spits met een reistijd die niet langer of korter is dan verwacht op een bepaald tijdstip. Voor verplaatsingen tot 50 km is dit maximaal 10 minuten langer of korter dan de gemiddelde reistijd voor de periode. Bij langere afstanden is de norm maximaal 20% langer of korter dan de gemiddelde reistijd voor de periode.

Relevante doelstellingen Nota Ruimte

Uitvoeringsdoelstellingen:

  • basiskwaliteit voor de gehele hoofdinfrastructuur


Operationele doelstellingen:

  • verbetering van de bereikbaarheid


Algemene doelstellingen:

  • Versterking van de internationale concurrentiepositie van Nederland; krachtige steden; vitaal platteland; borging en ontwikkeling van belangrijke (inter)nationale ruimtelijke waarden

Bronnen

  • Ministerie van Verkeer en Waterstaat (2007). Nationale Mobiliteitsmonitor. Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Den Haag

Technische toelichting

Naam van het gegeven
Betrouwbaarheid hoofdwegennet in de spits
Omschrijving
Het aandeel voertuigkilometers op het hoofdwegennet in de spits met een reistijd die niet langer of korter is dan verwacht op een bepaald tijdstip. Voor verplaatsingen tot 50 km is dit maximaal 10 minuten langer of korter dan de gemiddelde reistijd voor de periode. Bij langere afstanden is de norm maximaal 20% langer of korter dan de gemiddelde reistijd voor de periode.
Verantwoordelijk instituut
Planbureau voor de Leefomgeving (PBL)
Berekeningswijze
De dienst Verkeer en Scheepvaart (voorheen AVV) heeft met behulp van meetlussen in voor 106 snelwegtrajecten in de Randstad, Zuid en Oost Nederland de variatie in de reistijden bepaald, en nagegaan welk deel van de voertuigkilometers een grotere afwijking van de reistijd dan acceptabel had. De meetlussen dekken niet het complete hoofdwegennet af. In delen van Oost Nederland, in Noord Nederland en in Zeeland zijn geen meetgegevens beschikbaar. Deze trajecten zijn in de analyse daarom niet meegenomen. De indicator is overgenomen uit de Nationale Mobiliteitsmonitor. Op basis van de achterliggende gegevens is een nadere uitsplitsing naar landsdeel gemaakt.
Basistabel
-
Geografische verdeling
West Nederland, Zuid Nederland, Oost Nederland, Nederland totaal
Verschijningsfrequentie
-
Achtergrondliteratuur
Nationale Mobiliteitsmonitor (Ministerie van Verkeer en Waterstaat, 2007)
Betrouwbaarheidscodering
Nog invullen

Archief van deze indicator

Bekijk meer Bekijk minder

Referentie van deze webpagina

CBS, PBL, RIVM, WUR (2024). Betrouwbaarheid hoofdwegennet in de spits, 2000-2006 (indicator 2023, versie 02,

) www.clo.nl. Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), Den Haag; PBL Planbureau voor de Leefomgeving, Den Haag; RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, Bilthoven; en Wageningen University and Research, Wageningen.