Ontsluitingskwaliteit hoofdwegennet voor woningen, 2000-2006

U bekijkt op dit moment een archiefversie van een afgesloten indicator. De actuele indicatorversie met de reden voor het afsluiten, kunt u via deze link bekijken.

Het aandeel woningen binnen bereik van een autosnelwegafslag is tussen 2000 en 2004 toegenomen door de opening van nieuwe stukken autosnelweg. Daarna is het gestabiliseerd. In Almere is een grote meerderheid van de nieuwbouwwoningen binnen het bereik van een afslag van een autosnelweg.

Helft nieuwbouwwoningen binnen 2500 meter van afrit

Zowel in de periode 2000 tot en met 2003 als in de periode 2004-2005 ligt ongeveer 50% van de gerealiseerde nieuwbouwwoningen binnen 2500 meter van een afrit van een autosnelweg. Nationaal ligt dat voor beide periodes rond de 50%. In Flevoland, Utrecht, Zuid Holland en Noord Brabant is een groter deel nabij de autosnelweg. In Groningen Overijssel en Zeeland juist lager. Deze nieuwbouw werkt door in het totale percentage woningen dat nabij een afrit ligt. Dit percentage en de factoren die dit beïnvloeden zijn in de onderstaande tabel weergegeven.

 Aandeel woningen binnen 2500 meter afslag autosnelweg
 StandEffect nieuwe infrastructuurEffect nieuwbouw en sloop woningen
 200020062000-20042004-20062000-20042004-2006
 
 %     
       
Groningen36,635,7000,20,0
Friesland35,335,6000,20,1
Drenthe29,533,23,000,30,4
Overijssel27,835,07,30-0,30,2
Flevoland43,146,8003,30,5
- Almere697300+4+0
Gelderland45,246,41,100,10,1
Utrecht67,267,200-0,10,1
Noord Holland60,159,200-0,7-0,3
Zuid Holland59,760,000,30,1-0,2
Zeeland26,626,500-0,10,0
Noord Brabant54,557,23,0-0,50,10,0
Limburg42,142,1000,00,0
Nederland50,751,81,100,00,0
 
Bron: CBS, Navteq, RPB.PBL/CLO/okt09/2023

Enkele voorbeelden woningen en snelwegafritten

De doortrekking van A37 nabij Emmen, de A35 naar Enschede-zuid, de A30 bij Ede en de opening van de A50 in Noord Brabant hebben elk aanwijsbaar bijgedragen aan het vergroten van het aandeel woningen nabij een afrit. Het effect van de nieuwbouw en sloop is per saldo neutraal, doordat nieuwbouwwoningen niet vaker of minder vaak bij een afrit liggen dan de bestaande voorraad. Wel zijn er hierin wat regionale verschillen. In Flevoland leidt de sterke groei van Almere tot een toename van het percentage woningen nabij een afrit. Binnen Almere was immers 91% (tot 2003) of 80% (2004-2005) van de nieuwbouw nabij de autosnelweg. In Noord Holland is de groei van de woningvoorraad vooral verder van de snelweg, waardoor in deze provincie het aandeel nabij de snelweg daalt.

Relevante doelstellingen Nota Ruimte

Uitvoeringsdoelstellingen:

  • Optimale benutting bestaande infrastructuur en potenties vervoersknooppunten; versterking van Almere door substantiële groei samen met verbetering van de bereikbaarheid


Operationele doelstellingen:

  • Verbetering van de bereikbaarheid; vergroten van de internationale concurrentiepositie van de Randstad als geheel


Algemene doelstellingen:

  • Versterking van de internationale concurrentiepositie van Nederland; krachtige steden; vitaal platteland; borging en ontwikkeling van belangrijke (inter)nationale ruimtelijke waarden

Technische toelichting

Naam van het gegeven
Ontsluitingskwaliteit hoofdwegennet voor woningen
Omschrijving
Het aandeel van de woningen dat ligt binnen 2500 meter hemelsbreed van een op- en/of afrit van het hoofdwegennet, en de ontwikkeling van de woningvoorraad op locaties nabij een op- en/of afrit van het hoofdwegennet per provincie en voor de gemeente Almere.
Verantwoordelijk instituut
Planbureau voor de Leefomgeving (PBL).
Berekeningswijze
Uit de CBS woningmutaties worden de nieuwbouwwoningen en de totale woningvoorraad die binnen een straal van 2500 meter (hemelsbreed) van de op/afritten van het hoofdwegennet liggen. De op- en afritten zijn gebaseerd op het Navteq wegennetwerk en voor 2000 en 2004 en 2006 gedifferentieerd op basis van openingsdata zoals opgegeven op www.autosnelwegen.nl. De berekeningen zijn gebeurt op het niveau van 6-cijferige postcodes. Per provincie wordt gerapporteerd welk aandeel van de nieuwbouwwoningen aan deze eis voldoet en hoe de ontwikkeling van de woningvoorraad op locaties nabij een op- en/of afrit zich verhoudt tot de gemiddelde ontwikkeling. De gegevens zijn ook gerapporteerd voor de gemeente Almere afzonderlijk.
Basistabel
-
Geografische verdeling
Per provincie en Nederland totaal.
Verschijningsfrequentie
-
Betrouwbaarheidscodering
-

Archief van deze indicator

Bekijk meer Bekijk minder

Referentie van deze webpagina

CBS, PBL, RIVM, WUR (2024). Ontsluitingskwaliteit hoofdwegennet voor woningen, 2000-2006 (indicator 2024, versie 02,

) www.clo.nl. Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), Den Haag; PBL Planbureau voor de Leefomgeving, Den Haag; RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, Bilthoven; en Wageningen University and Research, Wageningen.