Ontsluitingskwaliteit hoofdwegennet voor bedrijven en voorzieningen, 2000 - 2006

U bekijkt op dit moment een archiefversie van een afgesloten indicator. De actuele indicatorversie met de reden voor het afsluiten, kunt u via deze link bekijken.

Het aandeel arbeidsplaatsen binnen bereik van een autosnelwegafslag is tussen 2000 en 2006 toegenomen, door de opening van nieuwe stukken autosnelweg maar ook door een sterkere groei van de werkgelegenheid nabij autosnelwegen. Ook in Almere is een steeds groter deel van de werkgelegenheid binnen 2500 meter van een op- of afrit.

Opening nieuwe stukken autosnelweg belangrijkste factor voor de groei

De groei van de werkgelegenheid is nabij op- en afritten hoger dan daar buiten. Deze groei is hier toegedeeld aan achterliggende factoren.
Arbeidsplaatsen liggen gemiddeld vaker bij een op- of afrit dan woningen. Het aandeel nabij op- en afritten is gestegen van 57% tot 58,8% tussen 2000 en 2006. 1,2% komt door de opening van nieuwe stukken autosnelweg: de doortrekking van de A37 bij Emmen, de A35 naar Enschede Zuid, de A30 bij Ede en de A50 in Noord Brabant. 0,6% komt door de sterkere groei van de werkgelegenheid nabij op- en afritten, vooral in Flevoland en Gelderland.

 Aandeel arbeidsplaatsen binnen 2500 meter afslag autosnelweg
 Stand door nieuwe op- en afrittendoor ruimtelijke ontwikkeling
 200020062000-20042004-20062000-20042004-2006
 
 %     
       
Groningen57,757,200-0,3-0,2
Friesland38,839,6000,80,0
Drenthe37,240,22,50-0,20,7
Overijssel35,643,86,801,40,1
Flevoland45,550,6004,11,0
- Almere667200+5+1
Gelderland48,050,20,701,40,1
Utrecht74,274,7000,30,2
Noord Holland62,562,8000,10,2
Zuid Holland68,669,300,40,30,1
Zeeland30,731,70001,1
Noord Brabant56,460,03,30,10,10
Limburg54,254,7000,30,2
       
Nederland57,058,81,10,10,40,1
 
bron: LISA, Navteq, RPB.PBL/CLO/okt09/2025

Relevante doelstellingen Nota Ruimte

Uitvoeringsdoelstellingen:

  • Optimale benutting bestaande infrastructuur en potenties vervoersknooppunten; versterking van Almere door substantiële groei samen met verbetering van de bereikbaarheid


Operationele doelstellingen:

  • Verbetering van de bereikbaarheid; vergroten van de internationale concurrentiepositie van de Randstad als geheel


Algemene doelstellingen:

  • Versterking van de internationale concurrentiepositie van Nederland; krachtige steden; vitaal platteland; borging en ontwikkeling van belangrijke (inter)nationale ruimtelijke waarden

Technische toelichting

Naam van het gegeven
Ontsluitingskwaliteit hoofdwegennet voor bedrijven/voorzieningen
Omschrijving
De ontwikkeling van het aandeel werkzame personen van bedrijven/instellingen nabij een op/afrit van het hoofdwegennet, per provincie en voor de gemeente Almere.
Verantwoordelijk instituut
Planbureau voor de Leefomgeving (PBL).
Berekeningswijze
Uit het Lisa worden de arbeidsplaatsen die binnen een straal van 2500 meter (hemelsbreed) van de op/afritten van het hoofdwegennet liggen bepaald. De op en afritten zijn gebaseerd op het wegennetwerk van kaartenleverancier Navteq en voor 2000 en 2004 en 2006 gedifferentieerd op basis van openingsdata zoals opgegeven op www.autosnelwegen.nl. De berekeningen zijn gebeurd op het niveau van 6-cijferige postcodes. Per provincie is gerapporteerd welk aandeel van de arbeidsplaatsen aan deze eis voldoet en hoe de ontwikkeling van de werkgelegenheid op locaties nabij een op- en/of afrit zich verhoudt tot de gemiddelde ontwikkeling. De gegevens zijn ook gerapporteerd voor de gemeente Almere afzonderlijk.
Basistabel
-
Geografische verdeling
Per provincie en Nederland totaal.
Verschijningsfrequentie
-
Betrouwbaarheidscodering
-

Archief van deze indicator

Referentie van deze webpagina

CBS, PBL, RIVM, WUR (2024). Ontsluitingskwaliteit hoofdwegennet voor bedrijven en voorzieningen, 2000 - 2006 (indicator 2025, versie 02,

) www.clo.nl. Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), Den Haag; PBL Planbureau voor de Leefomgeving, Den Haag; RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, Bilthoven; en Wageningen University and Research, Wageningen.