Ontsluitingskwaliteit hoofdwegennet voor woningen, 2000 - 2008

U bekijkt op dit moment een afgesloten indicator. Deze indicator wordt niet meer bijgewerkt. De reden hiervoor staat hieronder vermeld. De archiefversies van deze indicator (indien aanwezig) zijn nog wel beschikbaar.

Deze indicator, die verbonden is aan de monitoring van de Nota Ruimte, wordt niet meer bijgehouden (de Nota Ruimte is geen vigerend ruimtelijk beleid meer).
Deze indicator is vervangen.

Het aandeel van gerealiseerde nieuwbouwwoningen binnen 2500 meter van een op- of afrit van de autosnelweg ligt voor Nederland op ongeveer 50% voor de periode 2006-2008. Dit is iets lager dan in voorgaande perioden. Opening van nieuwe stukken autosnelwegen en op- en of afritten en nieuwbouw en sloop leiden tot verandering van het aandeel en verschillen tussen provincies. Binnen Almere vond tot 2003 91% van de nieuwbouw plaats nabij een afrit, in de jaren 2004-2006 was dit percentage 80%.

Helft nieuwbouwwoningen binnen 2500 meter van op- of afrit autosnelweg

Voor Nederland ligt het percentage van de gerealiseerde nieuwbouwwoningen binnen 2500 meter van een op- of afrit van de autosnelweg op ongeveer 50% voor de periode 2006-2007. Dit is iets lager dan in voorgaande perioden. Provinciale verschillen zijn aanzienlijk. In Utrecht en Zuid Holland is namelijk ruim meer dan 50% van de nieuwbouwwoningen gerealiseerd nabij een autosnelweg, terwijl in Groningen, Friesland, Overijssel en Zeeland het percentage ver onder de 50% ligt. Naast variatie in ruimtelijke structuur tussen de provincies zijn deze verschillen waarschijnlijk ook te verklaren door variatie in de behoefte van bewoners aan de nabijheid van een op- en of afrit. Deze behoefte is waarschijnlijk groter in de Randstad dan daarbuiten, met name omdat in deze regio meer van snelwegen gebruik wordt gemaakt voor het woon-werkverkeer.
.
Aandeel woningen van de totale woningvoorraad binnen 2500 meter van een op- of afrit autosnelweg

 AandeelEffect nieuwe
infrastructuur
Effect nieuwbouw en
sloop woningen
 200020042006200800-0404-0606-0800-0404-0606-08
Groningen 35,6%35,7%35,7%35,5%0,0%0,0%0,0%0,2%0,0%-0,2%
Friesland 35,3%35,5%35,6%35,5%0,0%0,0%0,0%0,2%0,0%0,0%
Drenthe 29,5%32,8%33,2%39,0%3,0%0,0%5,4%0,2%0,4%0,5%
Overijssel 27,8%34,8%35,0%36,0%7,4%0,0%1,2%-0,3%0,2%-0,2%
Gelderland 45,2%46,3%46,4%44,0%1,0%0,0%-2,3%0,1%0,1%-0,1%
Flevoland 43,1%46,4%46,9%47,0%0,0%0,0%0,0%3,3%0,5%0,1%
Utrecht 67,2%67,1%67,1%65,0%0,0%0,0%-2,0%-0,1%0,1%-0,1%
Noord-Holland 60,1%59,5%59,1%58,9%0,0%0,0%0,0%-0,7%-0,3%-0,3%
Zuid-Holland 59,7%59,8%59,8%59,9%0,0%0,2%0,0%0,1%-0,2%0,0%
Zeeland 26,6%26,5%26,5%26,6%0,0%0,0%0,0%-0,1%0,0%0,1%
Noord-Brabant 57,8%60,8%60,4%60,8%3,0%-0,4%0,6%0,0%0,0%-0,2%
Limburg 41,1%41,1%41,2%51,6%0,0%0,0%10,4%0,1%0,0%0,0%
Totaal51,1%52,2%52,2%52,7%1,1%0,0%0,7%0,0%0,0%-0,1%
Bron: PBL, CBS, Navteq PBL/CLO/apr10/2024

Effect nieuwe infrastructuur

Deze ontwikkelingen in nieuwbouw werken door in het totale percentage woningen dat nabij een op- of afrit ligt. Dit percentage is tussen 2000 en 2004 toegenomen door opening van nieuwe stukken autosnelweg, tussen 2004 en 2006 is de ontwikkeling gestagneerd, en voor de periode 2006-2008 zijn kleine afnamen en flinke toenamen te zien. De doortrekking van A37 nabij Emmen, de A35 naar Enschede-zuid, de A30 bij Ede en de opening van de A50 in Noord Brabant en de A73 in Limburg hebben hieraan elk aanwijsbaar bijgedragen.

Effect nieuwbouw en sloop woningen

Daarnaast leiden nieuwbouw en sloop tot veranderingen in het percentage woningen nabij een afrit (ruimtelijke spreiding). Het effect van deze ontwikkelingen blijkt neutraal voor Nederland als geheel, maar er zijn verschillen tussen provincies. In Flevoland leidt de sterke groei van Almere tot een toename van het percentage nabij een op- of afrit. Van de nieuwbouw binnen Almere tot 2003 vond 91% plaats nabij een op- of afrit en in de jaren 2004-2005 was dit percentage 80%. In Noord Holland is de groei van de woningvoorraad vooral verder van de snelweg, waardoor in deze provincie het percentage nabij de snelweg daalt.

Relevante doelstellingen Nota Ruimte

Uitvoeringsdoelstellingen:

  • Optimale benutting bestaande infrastructuur en potenties vervoersknooppunten; versterking van Almere door substantiële groei samen met verbetering van de bereikbaarheid


Operationele doelstellingen:

  • Verbetering van de bereikbaarheid; vergroten van de internationale concurrentiepositie van de Randstad als geheel


Algemene doelstellingen:

  • Versterking van de internationale concurrentiepositie van Nederland; krachtige steden; vitaal platteland; borging en ontwikkeling van belangrijke (inter)nationale ruimtelijke waarden

Technische toelichting

Naam van het gegeven
Ontsluitingskwaliteit hoofdwegennet voor woningen
Omschrijving
Het aandeel van nieuwbouwwoningen dat ligt binnen 2500 meter hemelsbreed van een op- en/of afrit van het hoofdwegennet, en de ontwikkeling van de woningvoorraad op locaties nabij een op- en/of afrit van het hoofdwegennet per provincie en voor de gemeente Almere.
Verantwoordelijk instituut
Planbureau voor de Leefomgeving (PBL).
Berekeningswijze
Uit de CBS woningmutaties worden de nieuwbouwwoningen en de totale woningvoorraad die binnen een straal van 2500 meter (hemelsbreed) van de op/afritten van het hoofdwegennet liggen. De op- en afritten zijn gebaseerd op het Navteq wegennetwerk en voor 2000, 2004, 2006 en 2008 gedifferentieerd op basis van openingsdata zoals opgegeven op www.autosnelwegen.nl. De berekeningen zijn gebeurt op het niveau van 6-cijferige postcodes. Per provincie wordt gerapporteerd welk aandeel van de nieuwbouwwoningen aan deze eis voldoet en hoe de ontwikkeling van de woningvoorraad op locaties nabij een op- en/of afrit zich verhoudt tot de gemiddelde ontwikkeling. De gegevens zijn ook gerapporteerd voor de gemeente Almere afzonderlijk.
Basistabel
-
Geografische verdeling
Per provincie en Nederland totaal.
Verschijningsfrequentie
-
Betrouwbaarheidscodering
-

Archief van deze indicator

Bekijk meer Bekijk minder

Referentie van deze webpagina

CBS, PBL, RIVM, WUR (2024). Ontsluitingskwaliteit hoofdwegennet voor woningen, 2000 - 2008 (indicator 2024, versie 03,

) www.clo.nl. Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), Den Haag; PBL Planbureau voor de Leefomgeving, Den Haag; RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, Bilthoven; en Wageningen University and Research, Wageningen.