Ontsluitingskwaliteit hoofdwegennet voor bedrijven en voorzieningen, 2000 - 2008

U bekijkt op dit moment een afgesloten indicator. Deze indicator wordt niet meer bijgewerkt. De reden hiervoor staat hieronder vermeld. De archiefversies van deze indicator (indien aanwezig) zijn nog wel beschikbaar.

Deze indicator, die verbonden is aan de monitoring van de Nota Ruimte, wordt niet meer bijgehouden (de Nota Ruimte is geen vigerend ruimtelijk beleid meer).
Deze indicator is vervangen.

Zowel het aantal banen binnen als buiten 2500 meter van een autosnelwegoprit en of -afrit is tussen 2006 en 2008 toegenomen met ongeveer 2.5% per jaar. De regionale verschillen zijn echter groot. Met name in Friesland, Drenthe, Flevoland, en Zeeland is de groei nabij autosnelwegen aanzienlijk groter dan op andere locaties. Opening van nieuwe stukken autosnelweg maar ook een sterkere groei van de werkgelegenheid nabij autosnelwegen dragen aan deze ontwikkeling bij. Het aandeel banen binnen bereik van een op- of afrit van de autosnelweg is tussen 2000 en 2008 langzaam maar gestaag toegenomen.

Opening nieuwe stukken autosnelweg belangrijkste factor voor de groei

Het aandeel van het totaal aantal banen binnen bereik van een op- of afrit van een autosnelweg (d.w.z., binnen een straal van 2500 meter) is tussen 2000 en 2008 langzaam maar gestaag toegenomen van 57,4% tot 59,5%. Hiervan is 1.7% toe te schrijven aan de opening van nieuwe stukken autosnelweg, zoals het doortrekken van de A37 bij Emmen, de A35 naar Enschede Zuid, de A30 bij  Ede, de A50 in Noord Brabant en de A73 bij Roermond. Daarnaast is 0.6% van de toename te relateren aan een grotere groei van werkgelegenheid nabij autosnelwegen. Met name in Flevoland (Almere) is deze laatste ontwikkeling sterk.
Aandeel totaal aantal banen binnen 2500 meter afslag autosnelweg

 Aandeel banen nabij op- en afritten autosnelwegEffect nieuwe op- en afritten autosnelwegEffect ruimtelijke Spreiding/ontwikkeling
 200020042006200800-0404-0606-0800-0404-0606-08
Groningen57,7%57,4%57,2%57,6%0,0%0,0%0,0%-0,3%-0,2%0,4%
Friesland38,7%39,6%39,5%40,2%0,0%0,0%0,0%0,8%0,0%0,7%
Drenthe37,1%39,5%40,1%44,5%2,4%0,0%3,9%0,0%0,6%0,5%
Overijssel35,6%43,5%43,7%44,2%6,8%0,0%0,7%1,2%0,1%-0,2%
Gelderland47,9%50,0%50,2%47,8%0,7%0,0%-2,9%1,4%0,2%0,5%
Flevoland45,3%49,3%50,3%51,4%0,0%0,0%0,0%4,0%1,0%1,1%
Utrecht74,2%74,3%74,6%74,4%0,0%0,0%-0,6%0,2%0,2%0,4%
Noord-Holland62,7%62,8%63,0%62,8%0,0%0,0%0,0%0,1%0,2%-0,2%
Zuid-Holland68,2%68,3%68,6%68,2%0,0%0,3%0,0%0,0%0,1%-0,4%
Zeeland30,6%30,9%32,4%32,9%0,0%0,0%0,0%0,2%1,5%0,6%
Noord-Brabant58,9%62,0%62,1%62,5%3,2%0,1%0,3%-0,1%0,0%0,1%
Limburg53,6%54,0%54,2%65,0%0,0%0,0%10,7%0,4%0,2%0,2%
Totaal57,4%58,8%59,0%59,5%1,1%0,1%0,5%0,4%0,1%0,1%
bron: LISA, Navteq/PBL.PBL/CLO/apr10/2025


Relevante doelstellingen Nota Ruimte
Uitvoeringsdoelstellingen:

  • Optimale benutting bestaande infrastructuur en potenties vervoersknooppunten; versterking van Almere door substantiële groei samen met verbetering van de bereikbaarheid


Operationele doelstellingen:

  • Verbetering van de bereikbaarheid; vergroten van de internationale concurrentiepositie van de Randstad als geheel


Algemene doelstellingen:

  • Versterking van de internationale concurrentiepositie van Nederland; krachtige steden; vitaal platteland; borging en ontwikkeling van belangrijke (inter)nationale ruimtelijke waarden

Technische toelichting

Naam van het gegeven
Ontsluitingskwaliteit hoofdwegennet voor bedrijven/voorzieningen
Omschrijving
De ontwikkeling van het aandeel banen bij bedrijven/instellingen nabij een op/afrit van het hoofdwegennet, per provincie en voor de gemeente Almere.
Verantwoordelijk instituut
Planbureau voor de Leefomgeving (PBL).
Berekeningswijze
Uit het Lisa worden de arbeidsplaatsen die binnen een straal van 2500 meter (hemelsbreed) van de op/afritten van het hoofdwegennet liggen bepaald. De op en afritten zijn gebaseerd op het wegennetwerk van kaartenleverancier Navteq en voor 2000, 2004, 2006 en 2008 gedifferentieerd op basis van openingsdata zoals opgegeven op www.autosnelwegen.nl. De berekeningen zijn gebeurd op het niveau van 6-cijferige postcodes. Per provincie is gerapporteerd welk aandeel van de arbeidsplaatsen aan deze eis voldoet en hoe de ontwikkeling van de werkgelegenheid op locaties nabij een op- en/of afrit zich verhoudt tot de gemiddelde ontwikkeling. De gegevens zijn ook gerapporteerd voor de gemeente Almere afzonderlijk.
Basistabel
-
Geografische verdeling
Per provincie en Nederland totaal.
Verschijningsfrequentie
-
Betrouwbaarheidscodering
-

Archief van deze indicator

Referentie van deze webpagina

CBS, PBL, RIVM, WUR (2024). Ontsluitingskwaliteit hoofdwegennet voor bedrijven en voorzieningen, 2000 - 2008 (indicator 2025, versie 03,

) www.clo.nl. Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), Den Haag; PBL Planbureau voor de Leefomgeving, Den Haag; RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, Bilthoven; en Wageningen University and Research, Wageningen.