Overheidsuitgaven voor de bestrijding van verkeerslawaai, 1980-2009

U bekijkt op dit moment een archiefversie van een afgesloten indicator. De actuele indicatorversie met de reden voor het afsluiten, kunt u via deze link bekijken.

De uitgaven van de Rijksoverheid voor de bestrijding van verkeerslawaai zijn in de periode 2000-2009 ruim drie maal zo hoog als in de jaren negentig van de twintigste eeuw.

Wegverkeer

De kosten van de Rijksoverheid voor de bestrijding van het lawaai door wegverkeer omvatten vooral de aanleg en het onderhoud van stil asfalt (ZOAB = zeer open asfaltbeton) en de plaatsing van geluidsschermen.
De gemiddelde jaarlijkse uitgaven voor geluidsmaatregelen in het wegverkeer (lopende prijzen) zijn de laatste kwart eeuw ruim vervijfvoudigd van 22,6 miljoen euro per jaar in de periode 1980-1984 naar 123 miljoen euro per jaar in de periode 2005-2009.

Luchtverkeerslawaai

De uitgaven van het Rijk voor de bestrijding van vliegtuiglawaai betreffen vooral enkele grote projecten op het gebied van geluidsisolatie van woningen rondom Schiphol: GIS (= Geluidsisolatie Schiphol) 1, 2 en 3.
Als onderdeel van het project GIS-1 werden tussen 1984 tot in 1997 zo'n 3 700 woningen, scholen en zorgcentra geïsoleerd tegen vliegtuiggeluid. De betreffende kosten bedroegen 126,8 miljoen euro. In het kader van GIS-2 zijn tussen 1997 en 2008 bijna 8 500 woningen en enkele scholen geluidwerend gemaakt tegen vliegtuiggeluid. De kosten van dit tweede geluidsisolatieproject bedroegen 396,6 miljoen euro. GIS-3 is het derde geluidsisolatieproject, dat van 2006 tot 2011 loopt. In het isolatiegebied van GIS-3 liggen ruim 12 duizend woningen. Veel van deze woningen zijn al geïsoleerd tegen vliegtuiggeluid of voldoen al aan de eisen van geluidwerendheid. De verwachting is dat tijdens GIS-3 zo'n 1 100 woningen (extra) isolatievoorzieningen krijgen (PROGIS, 2008?).

Railverkeer

De hoge overheidsuitgaven voor de afscherming van het railverkeer in de jaren 2003-2005 betreffen met name het plaatsen van geluidsschermen langs de Betuweroute en HSL.

Bronnen en maatregelen

Weg-, rail- en luchtvaartverkeer zijn belangrijke bronnen van geluidhinder in Nederland. Behalve via wet- en regelgeving draagt het Rijk financieel bij aan de bestrijding van geluidhinder. Dit gebeurt door subsidiëring van maatregelen aan de bron van de geluidhinder (stillere motoren), in de overdracht van het geluid (geluidsschermen en stil asfalt) en bij de ontvanger / gehinderde van het geluid (isolatie van woningen).

Bronnen

Relevante informatie

  • Meer informatie over de milieukosten van het verkeer is te vinden in de databank StatLine van het CBS.

Technische toelichting

Naam van het gegeven
Overheidsuitgaven voor de bestrijding van verkeerslawaai
Omschrijving
De uitgaven van de Rijksoverheid ter bestrijding van geluidshinder door het wegverkeer, railverkeer en luchtvaart (lopende prijzen; tijdreeks vanaf 1980).
Verantwoordelijk instituut
Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS)
Berekeningswijze
Het artikel Milieukosten verkeer (CBS, 2006) geeft een korte onderzoeksbeschrijving.
De uitgaven voor geluidsmaatregelen in het weg- en railverkeer zijn geschat. Voor de aanleg en het onderhoud van stil asfalt op wegen betreft het een schatting op basis van de hoeveelheid aangelegd stil asfalt (ZOAB, tweelaags ZOAB) in een jaar en de meerkosten per m2. De uitgaven voor de afscherming van het weg- en railverkeer door middel van geluidsschermen worden geschat op basis van de oppervlakte aangelegd geluidsscherm in een jaar en de prijs per m2.
De overheidsuitgaven voor geluidsmaatregelen in het luchtverkeer zijn berekend op basis van jaarverslagen van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu.
Geografische verdeling
Nederland
Andere variabelen
Milieukosten verkeersdeelnemers (eigenaren en gebruikers van voertuigen), milieu-investeringen verkeer, milieusubsidies verkeer, milieuheffingen verkeer, netto milieulasten verkeersdeelnemers.
Verschijningsfrequentie
1x per twee jaar (in de oneven jaren)
Achtergrondliteratuur
Milieukosten verkeer (CBS, 2006)
Opmerking
De kosten van maatregelen in het wegverkeer zijn tot en met 1998 exclusief de kosten voor aanleg en onderhoud van stil asfalt.
Betrouwbaarheidscodering
D (schatting op basis van een aantal metingen, expert judgement, een aantal relevante feiten of gepubliceerde bronnen terzake)

Referentie van deze webpagina

CBS, PBL, RIVM, WUR (2024). Overheidsuitgaven voor de bestrijding van verkeerslawaai, 1980-2009 (indicator 0416, versie 08,

) www.clo.nl. Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), Den Haag; PBL Planbureau voor de Leefomgeving, Den Haag; RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, Bilthoven; en Wageningen University and Research, Wageningen.