Passeertijd sluizen en ongevallen binnenvaart, 2000-2014
Het aantal passages dat aan de normtijd voor het passeren van sluizen op het hoofdvaarwegennet voldoet, laat een dalende trend zien. Tussen 2008 en 2014 nam de betrouwbaarheid van de passeertijd af van 84 naar 80 procent. Vanaf 2010 bleef de afname vrijwel constant. Dat is echter wel boven de streefwaarde van 75 procent. Het aantal significante ongevallen op de binnenwateren liet tot 2005 een afname zien. In de periode daarna steeg het aantal ongevallen echter weer, naar 164 in 2010. Vanaf 2013 is een forse daling ingetreden en het aantal ongevallen naar 138 gedaald in 2014.
Het aantal sluispassages dat aan de normtijd voldoet neemt af
Het aantal passages dat aan de normtijd voor het passeren van sluizen op het hoofdvaarwegennet voldoet, laat een dalende trend zien. Tussen 2008 en 2014 nam de betrouwbaarheid van de passeertijd af van 84 naar 80 procent. Dat is nog boven de streefwaarde van 75%
Op de binnenvaartwateren is het van groot belang om betrouwbare reistijden te realiseren. De ambitie voor de binnenvaart is een vlot en betrouwbaar hoofdvaarwegennet te realiseren, waarbij gestreefd wordt naar een wachttijd van maximaal dertig minuten voor schepen bij sluizen. Aangezien er geen gegevens over wachttijden beschikbaar zijn wordt de indicator passeertijd bij sluizen gebruikt.
Aantal ongevallen met significante gevolgen neemt de laatste jaren toe.
Het aantal significante ongevallen op de binnenwateren liet tot 2005 een afname zien. In de periode daarna stijgt het aantal ongevallen echter weer, naar 161 in 2012. Sinsds 2013 is een afname zichtbaar, naar 138 ongevallen in 2014.
Op de binnenvaartwateren is het van groot belang dat de veiligheid groter wordt. Het doel is het aantal ongevallen met significante gevolgen (ongevallen met grote (im)materiƫle of milieuschade) op de Nederlandse binnenwateren in 2020 permanent te verbeteren, en te verminderen tot onder de 115 per jaar.
Beleidsdoelstellingen Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte
Deze indicator verwijst naar de doelstellingen over Veiligheid, die opgenomen zijn in Bijlage 6 van de Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte (SVIR). Bijlage 6 van de SVIR bevat de essentiƫle onderdelen van de Nota Mobiliteit die (gewijzigd) van kracht blijven met de SVIR.
Referenties
- ILT (2015), Staat van de Veiligheid 2015. Inspectie Leefomgeving en Transport. Ministerie van Infrastructuur en Milieu
- IenM (2012), Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte, Den Haag: Ministerie van Infrastructuur en Milieu.
Technische toelichting
Naam van het gegeven
Passeertijd sluizen op het hoofdverbindingsassen water en veiligheid binnenwateren
Omschrijving
Ontwikkeling passeertijd sluizen op het hoofdverbindingsassen water en veiligheid binnenwateren.
Verantwoordelijk instituut
Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM), auteur: Peter Jorritsma
Geografisch verdeling
Nederland
Betrouwbaarheidscodering
Integrale enquete.
Archief van deze indicator
- Passeertijd sluizen en ongevallen binnenvaart (actuele versie , 22 dec 2022 )
- Passeertijd sluizen en ongevallen binnenvaart, 2000-2016 (v04 , 06 sep 2018 )
- Passeertijd sluizen en ongevallen binnenvaart, 2000-2014 (v03 , 07 sep 2016 )
- Passeertijd sluizen en ongevallen binnenvaart, 2000-2012 (v02 , 10 sep 2014 )
- Passeertijd sluizen en ongevallen binnenvaart, 2000-2011 (v01 , 20 sep 2012 )
Referentie van deze webpagina
CBS, PBL, RIVM, WUR (2016). Passeertijd sluizen en ongevallen binnenvaart, 2000-2014 (indicator 2143, versie 03 , 7 september 2016 ). www.clo.nl. Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), Den Haag; PBL Planbureau voor de Leefomgeving, Den Haag; RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, Bilthoven; en Wageningen University and Research, Wageningen.