Bereikbaarheid banen in de spits per auto, 2000-2006
U bekijkt op dit moment een archiefversie van een afgesloten indicator. De actuele indicatorversie met de reden voor het afsluiten, kunt u via deze link bekijken.
Door de toenemende congestie op het hoofdwegennet is het aantal bereikbare banen in de spits tussen 2004 en 2006 de laatste twee jaar gemiddeld met 6% afgenomen. In de periode 2000-2004 nam het aantal bereikbare banen nog met 4% toe.
aantal banen bereikbaar binnen 35 minuten in de spits, gemiddeld per woning | |||||||||
Stand | Effect groei werkgelegenheid | Effect ruimtelijk spreiding | Effect verandering reissnelheid | ||||||
2000 | 2004 | 2006 | 2000-04 | 2004-06 | 2000-04 | 2004-06 | 2000-04 | 2004-06 | |
x 1000 | % | ||||||||
West Nederland | 455 | 465 | 436 | 4 | 0 | 1 | 1 | -2 | -6 |
Zuid Nederland | 229 | 239 | 228 | 1 | 1 | 0 | 1 | 3 | -6 |
Oost Nederland | 211 | 219 | 209 | 5 | 2 | -1 | -1 | 1 | -6 |
Noord Nederland | 138 | 146 | 139 | 6 | 0 | 1 | 0 | -1 | -5 |
Totaal | 317 | 326 | 308 | 4 | 1 | 1 | 0 | -1 | -6 |
Bron: OVG, MON, Navteq. | PBL/CLO/okt09/2022 |
Regionale verschillen
Er zijn grote regionale verschillen in het aantal bereikbare banen binnen 35 minuten reistijd. In West Nederland kan men gemiddeld 436 duizend banen bereiken, tegen 139 duizend in bijvoorbeeld Noord Nederland.
Bepalende factoren
Drie factoren bepalen hoe het aantal bereikbare banen binnen 35 minuten reistijd zich ontwikkelt.
- Een groei van het totaal aantal banen in Nederland betekent ook een groei van het aantal banen binnen het bereik van de beroepsbevolking. Tussen 2000 en 2004 is het aantal banen met 4% gegroeid. Alleen in Zuid Nederland bleef die ontwikkeling achter. Tussen 2004 en 2006 is de groei van de werkgelegenheid slechts 1% geweest.
- Een tweede factor is de ruimtelijke spreiding. Als de beroepsbevolking groeit in gebieden met veel banen, of er komen banen bij in gebieden met een grote beroepsbevolking, stijgt het gemiddeld aantal bereikbare banen. Dit effect was tussen 2000 en 2004 nog licht positief (+1%), maar daarna verwaarloosbaar.
- Een derde factor is de ontwikkeling van de reissnelheid in de spits. Die kan groter worden door uitbreiding van de infrastructuur, of kleiner worden door de toenemende verkeersdrukte. Als de reissnelheid daalt kunnen mensen een minder groot gebied bereiken en daalt ook het aantal bereikbare arbeidsplaatsen. Dit effect is vrij sterk, zoals de oppervlakte van een cirkel kwadratisch toeneemt met de lengte van de straal. Tussen 2004 en 2006 is door een 2 a 3% lagere reissnelheid het bereikbare aantal arbeidsplaatsen 6% kleiner geworden.
Relevante doelstellingen Nota Ruimte
Uitvoeringsdoelstellingen:
- basiskwaliteit voor de gehele hoofdinfrastructuur
Operationele doelstellingen:
- verbetering van de bereikbaarheid
Algemene doelstellingen:
- versterking van de internationale concurrentiepositie van Nederland; krachtige steden; vitaal platteland; borging en ontwikkeling van belangrijke (inter)nationale ruimtelijke waarden
Technische toelichting
- Naam van het gegeven
- Bereikbaarheid banen in de spits per auto
- Omschrijving
- Het aantal arbeidsplaatsen dat de gemiddelde inwoner tussen 15 en 65 jaar vanuit zijn woning binnen 35 minuten per auto in de spits kan bereiken.
- Verantwoordelijk instituut
- Planbureau voor de Leefomgeving (PBL)
- Berekeningswijze
- Per viercijferige postcodegebied is uit het Lisa het aantal arbeidsplaatsen bekend en uit CBS statistieken het aantal inwoners tussen 15 en 65 jaar.
De autoreistijden zijn in eerste instantie afgeleid uit een matrix met de reistijden tussen alle postcodegebieden zoals berekend in de studie Files en de ruimtelijke inrichting van Nederland met een wegennetwerk van kaartenleverancier Navtech. De gegevens zijn omgerekend naar spitsreistijden door een verband te schatten tussen de Navtech-reistijd en de bij spitsverplaatsingen in het MON opgegeven reistijd. Verklarende variabelen waren daarbij afgelegde afstand over zwaarbelaste wegen, afgelegde afstand over niet zwaarbelaste wegen, type bestemmingsgebied, de Navtech-reistijd en het landsdeel. Vervolgens op basis van het MON en het OVG per landsdeel de ontwikkeling van de reistijd in de spits bepaald. De norm van 35 minuten is de 75-percentiel waarde: 75% van de woon-werkverplaatsingen per auto is gelijk of korter dan 35 minuten. - Basistabel
- -
- Geografische verdeling
- West Nederland, Zuid Nederland, Oost Nederland, Noord Nederland, Nederland totaal.
- Verschijningsfrequentie
- -
- Betrouwbaarheidscodering
- -
Archief van deze indicator
Bekijk meer Bekijk minder
Referentie van deze webpagina
CBS, PBL, RIVM, WUR (2024). Bereikbaarheid banen in de spits per auto, 2000-2006 (indicator 2028, versie 02,