Geluidbelasting
U bekijkt op dit moment een archiefversie van een afgesloten indicator. De actuele indicatorversie met de reden voor het afsluiten, kunt u via deze link bekijken.
Mensen ervaren geluid van weg-, rail- en vliegverkeer als hinderlijk vanaf ongeveer 50 decibel. Vooral de vliegvelden met hun aanvliegbanen en de snelwegen zorgen voor veel hinder.
Toestand
De hoeveelheid geluid in de omgeving speelt een rol in de beleving van het landschap. Geluidsterkte vanaf ongeveer 50 decibel wordt als hinderlijk ervaren. In beperkte mate is dit het geval bij de meeste provinciale wegen en in de steden. Daar ligt de belasting doorgaans tussen de 50 en 65 decibel. Wanneer de belasting boven de 65 decibel uitkomt, wordt dit als zeer hinderlijk ervaren. Dit is het geval bij de snelwegen en vooral de vliegvelden met hun aanvliegbanen. De Randstad is vrijwel nergens vrij van geluidhinder.
Uit een recente calibratie van de belevingskaart blijkt dat de indicator geluidbelasting geen significante aanvullende bijdrage levert aan de voorspelling van het oordeel over de aantrekkelijkheid van het landschap, terwijl de geluidkaart daarmee wel een duidelijke negatieve correlatie vertoont (Roos et al., 2005). Dit komt doordat geluidbelasting vaak samengaat met Beleving stedelijkheid en Beleving horizonvervuiling.
Bronnen
- Goossen, C.M., F. Langers & S. de Vries (2001 ). Gelderse stilte? Onderzoek naar de stiltebeleving van recreanten. Rapport 398. Alterra, Wageningen
- Roos-Klein Lankhorst, J, S. de Vries, J. van Lith-Kranendonk, H. Dijkstra & J.M.J. Farjon (2004a). Modellen voor de graadmeters landschap, beleving en recreatie. Kennismodel Effecten Landschap Kwaliteit KELK, Monitoring Schaal en BelevingsGIS. Planbureaurapporten 20. Natuurplanbureau, vestiging Wageningen: bijlage 3, Horizonvervuiling.
- Roos-Klein Lankhorst, J, W. Nieuwenhuizen, M.H.I. Bloemmen, S. Blok & J.M.J. Farjon (2004b). Verstedelijking en Landschap 1989-2030. Berekende, waargenomen en verbeelde effecten van bebouwing. Rapport 1056. Alterra, Wageningen
- Roos-Klein Lankhorst, J., S. de Vries, A.E. Buijs, A.E., M.H.I. Bloemmen & C. Schuiling (2005). BelevingsGIS versie 2; waardering van het Nederlandse landschap door de bevolking op kaart. Rapport 1138. Alterra, Wageningen: factsheet Horizonvervuiling.
- VROM (1997). Naar een landelijk beeld van verstoring. Publicatiereeks verstoring 1997-2. Ministerie van VROM, Den Haag.
Technische toelichting
- Naam van het gegeven
- -
- Omschrijving
- -
- Verantwoordelijk instituut
- -
- Berekeningswijze
- -
- Basistabel
- -
- Geografische verdeling
- -
- Verschijningsfrequentie
- -
- Opmerking
- De indicatorkaart is afgeleid van het bestand "gecumuleerde geluidbelasting", waarin de verstoring door geluid in dB(A) is uitgedrukt. Bronhouder van dit bestand is het RIVM. De gecumuleerde geluidbelasting is afgeleid van kennis van de locatie van geluidsbronnen en omgevingskenmerken (waarbij onder andere de dempende werking van geluidsschermen en van aangrenzende bebouwing is meegenomen). Als geluidsbronnen gelden snelwegen, provinciale wegen, spoorlijnen, vliegverkeer en geluidveroorzakende locaties zoals industrieterreinen. In het BelevingsGIS is de geluidskaart van het RIVM omgezet naar 250 x 250 m gridcellen en als volgt geclassificeerd:
- Stil (< 35 db)
- Vrij stil (35-45 db)
- Vrij veel lawaai (45-55 db)
- Veel lawaai (55-65 db)
- Heel veel lawaai (>65 db)
- Betrouwbaarheidscodering
- -
Archief van deze indicator
Referentie van deze webpagina
CLO (2006). Geluidbelasting (indicator 1029, versie 03, ), www.clo.nl. Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), Den Haag; PBL Planbureau voor de Leefomgeving, Den Haag; RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, Bilthoven; en Wageningen University and Research, Wageningen.