Ontsluitingskwaliteit hoofdwegennet voor woningen, 2000-2006
U bekijkt op dit moment een archiefversie van een afgesloten indicator. De actuele indicatorversie met de reden voor het afsluiten, kunt u via deze link bekijken.
Het aandeel woningen binnen bereik van een autosnelwegafslag is tussen 2000 en 2004 toegenomen door de opening van nieuwe stukken autosnelweg. Daarna is het gestabiliseerd. In Almere is een grote meerderheid van de nieuwbouwwoningen binnen het bereik van een afslag van een autosnelweg.
Helft nieuwbouwwoningen binnen 2500 meter van afrit
Zowel in de periode 2000 tot en met 2003 als in de periode 2004-2005 ligt ongeveer 50% van de gerealiseerde nieuwbouwwoningen binnen 2500 meter van een afrit van een autosnelweg. Nationaal ligt dat voor beide periodes rond de 50%. In Flevoland, Utrecht, Zuid Holland en Noord Brabant is een groter deel nabij de autosnelweg. In Groningen Overijssel en Zeeland juist lager. Deze nieuwbouw werkt door in het totale percentage woningen dat nabij een afrit ligt. Dit percentage en de factoren die dit beïnvloeden zijn in de onderstaande tabel weergegeven.
Aandeel woningen binnen 2500 meter afslag autosnelweg | ||||||
Stand | Effect nieuwe infrastructuur | Effect nieuwbouw en sloop woningen | ||||
2000 | 2006 | 2000-2004 | 2004-2006 | 2000-2004 | 2004-2006 | |
% | ||||||
Groningen | 36,6 | 35,7 | 0 | 0 | 0,2 | 0,0 |
Friesland | 35,3 | 35,6 | 0 | 0 | 0,2 | 0,1 |
Drenthe | 29,5 | 33,2 | 3,0 | 0 | 0,3 | 0,4 |
Overijssel | 27,8 | 35,0 | 7,3 | 0 | -0,3 | 0,2 |
Flevoland | 43,1 | 46,8 | 0 | 0 | 3,3 | 0,5 |
- Almere | 69 | 73 | 0 | 0 | +4 | +0 |
Gelderland | 45,2 | 46,4 | 1,1 | 0 | 0,1 | 0,1 |
Utrecht | 67,2 | 67,2 | 0 | 0 | -0,1 | 0,1 |
Noord Holland | 60,1 | 59,2 | 0 | 0 | -0,7 | -0,3 |
Zuid Holland | 59,7 | 60,0 | 0 | 0,3 | 0,1 | -0,2 |
Zeeland | 26,6 | 26,5 | 0 | 0 | -0,1 | 0,0 |
Noord Brabant | 54,5 | 57,2 | 3,0 | -0,5 | 0,1 | 0,0 |
Limburg | 42,1 | 42,1 | 0 | 0 | 0,0 | 0,0 |
Nederland | 50,7 | 51,8 | 1,1 | 0 | 0,0 | 0,0 |
Bron: CBS, Navteq, RPB. | PBL/CLO/okt09/2023 |
Enkele voorbeelden woningen en snelwegafritten
De doortrekking van A37 nabij Emmen, de A35 naar Enschede-zuid, de A30 bij Ede en de opening van de A50 in Noord Brabant hebben elk aanwijsbaar bijgedragen aan het vergroten van het aandeel woningen nabij een afrit. Het effect van de nieuwbouw en sloop is per saldo neutraal, doordat nieuwbouwwoningen niet vaker of minder vaak bij een afrit liggen dan de bestaande voorraad. Wel zijn er hierin wat regionale verschillen. In Flevoland leidt de sterke groei van Almere tot een toename van het percentage woningen nabij een afrit. Binnen Almere was immers 91% (tot 2003) of 80% (2004-2005) van de nieuwbouw nabij de autosnelweg. In Noord Holland is de groei van de woningvoorraad vooral verder van de snelweg, waardoor in deze provincie het aandeel nabij de snelweg daalt.
Relevante doelstellingen Nota Ruimte
Uitvoeringsdoelstellingen:
- Optimale benutting bestaande infrastructuur en potenties vervoersknooppunten; versterking van Almere door substantiële groei samen met verbetering van de bereikbaarheid
Operationele doelstellingen:
- Verbetering van de bereikbaarheid; vergroten van de internationale concurrentiepositie van de Randstad als geheel
Algemene doelstellingen:
- Versterking van de internationale concurrentiepositie van Nederland; krachtige steden; vitaal platteland; borging en ontwikkeling van belangrijke (inter)nationale ruimtelijke waarden
Technische toelichting
- Naam van het gegeven
- Ontsluitingskwaliteit hoofdwegennet voor woningen
- Omschrijving
- Het aandeel van de woningen dat ligt binnen 2500 meter hemelsbreed van een op- en/of afrit van het hoofdwegennet, en de ontwikkeling van de woningvoorraad op locaties nabij een op- en/of afrit van het hoofdwegennet per provincie en voor de gemeente Almere.
- Verantwoordelijk instituut
- Planbureau voor de Leefomgeving (PBL).
- Berekeningswijze
- Uit de CBS woningmutaties worden de nieuwbouwwoningen en de totale woningvoorraad die binnen een straal van 2500 meter (hemelsbreed) van de op/afritten van het hoofdwegennet liggen. De op- en afritten zijn gebaseerd op het Navteq wegennetwerk en voor 2000 en 2004 en 2006 gedifferentieerd op basis van openingsdata zoals opgegeven op www.autosnelwegen.nl. De berekeningen zijn gebeurt op het niveau van 6-cijferige postcodes. Per provincie wordt gerapporteerd welk aandeel van de nieuwbouwwoningen aan deze eis voldoet en hoe de ontwikkeling van de woningvoorraad op locaties nabij een op- en/of afrit zich verhoudt tot de gemiddelde ontwikkeling. De gegevens zijn ook gerapporteerd voor de gemeente Almere afzonderlijk.
- Basistabel
- -
- Geografische verdeling
- Per provincie en Nederland totaal.
- Verschijningsfrequentie
- -
- Betrouwbaarheidscodering
- -
Archief van deze indicator
Bekijk meer Bekijk minder
Referentie van deze webpagina
CLO (2009). Ontsluitingskwaliteit hoofdwegennet voor woningen, 2000-2006 (indicator 2024, versie 02, ), www.clo.nl. Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), Den Haag; PBL Planbureau voor de Leefomgeving, Den Haag; RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, Bilthoven; en Wageningen University and Research, Wageningen.