Verstedelijking

De stedelijke ontwikkeling is van belang voor de leefbaarheid van de stad en van het omringende land. Het stedelijk gebied breidt uit door de bouw van nieuwe woonwijken, bedrijventerreinen, recreatieparken en spoor- of snelwegen. Daarnaast wordt het bestaande stedelijk gebied steeds stedelijker door verdichting, herstructurering, transformatie en andere stedelijke ontwikkelingen.

De concentratie van mensen, activiteiten, contactmogelijkheden en ideeën biedt een goede voedingsbodem voor groei, vooruitgang en vernieuwing. Tegelijkertijd brengt de hoge dichtheid van bevolking, bedrijven, verkeer en bebouwing ook problemen met zich mee. Verschillende groepen en activiteiten zitten dicht op elkaar in de ruimte en kunnen daardoor hinder van elkaar ondervinden. De omvang van de steden en van de daar gedane investeringen in infrastructuur en gebouwde omgeving maken dat iedere aanpassing van de ruimtelijke inrichting aan veranderde omstandigheden een grote klus wordt en daardoor vaak een zaak van lange adem. Dergelijke knelpunten staan tegenover de hierboven genoemde voordelen en bemoeilijken het optimaal benutten van de kansen van de stad.

 

Vernieuwd

Eigendom van bossen, 1975-2021

Indicator | 13 februari 2023

Circa 49% van de bossen in Nederland is in bezit van de overheid, met als grootste terreineigenaar Staatsbosbeheer. De overige bossen zijn in bezit van een groot aantal particuliere boseigenaren,... meer

Afval van huishoudens, 1985-2021

Indicator | 30 januari 2023

In de jaren tachtig en negentig is de hoeveelheid huishoudelijk afval die jaarlijks in Nederland vrijkomt sterk toegenomen. Van 2001 tot en met 2007 is de groei veel minder, en vanaf 2007 tot en... meer

Burgerbetrokkenheid bij natuur

Indicator | 17 november 2022

Een van de hoofdambities van het Rijk is om de maatschappelijke betrokkenheid bij natuur te versterken. Informatie over burgerbetrokkenheid bij natuur biedt inzichten over de bijdrage van burgers... meer

Wonen binnen bestaand bebouwd gebied, 2000 - 2021

Indicator | 14 september 2022

Meer dan de helft van de jaarlijkse uitbreiding van de woningvoorraad vindt sinds 2012 plaats binnen de grenzen van het bestaand bebouwd gebied van 2000. In de meest recente periode (... meer

Bereikbaarheid arbeidsplaatsen per auto en openbaar vervoer/fiets, 2020

Indicator | 8 september 2022

De bereikbaarheid per openbaar vervoer/fiets in de spits (tussen 7:00-9:00u) is gemiddeld ruim 60 procent lager dan de bereikbaarheid per auto. In de daluren (12:00-14:00u) neemt dit verschil in... meer

Het CLO is een samenwerkingsverband van CBS, PBL, RIVM en WUR.