Afgelegde afstand per persoon per dag, 1995-2007
De afgelegde afstand per persoon per dag blijft met ongeveer 35 kilometer de laatste jaren vrijwel constant. De autobestuurder legt de grootste afstand af.Het verkeer van en naar het werk neemt bijna 30% van de afgelegde afstand in.
1995 | 2000 | 2003 | 20041) | 2005 | 2006 | 2007 | |
km/dag | |||||||
Afgelegde afstand2) | 34,2 | 34,8 | 34,6 | 35,4 | 34,9 | 35,1 | 35,2 |
% | |||||||
Naar vervoerswijze | |||||||
Auto (bestuurder) | 50 | 53 | 54 | 54 | 54 | 54 | 55 |
Auto (passagier) | 23 | 21 | 21 | 22 | 21 | 20 | 20 |
Trein | 8,1 | 9,2 | 8,5 | 8,8 | 8,1 | 9,2 | 8,8 |
Bus/tram/metro | 4,9 | 4,4 | 3,8 | 3,8 | 3,7 | 3,3 | 3,3 |
Bromfiets | 0,6 | 0,6 | 0,5 | 0,5 | 0,6 | 0,5 | 0,5 |
Fiets | 7,9 | 7,2 | 7,5 | 7,3 | 7,7 | 7,5 | 7,5 |
Lopen | 1,9 | 1,7 | 1,6 | 1,6 | 1,8 | 1,9 | 1,9 |
Overig | 2,8 | 2,6 | 2,8 | 2,5 | 2,8 | 3,0 | 3,5 |
Naar motief | |||||||
Van en naar het werk | 24 | 27 | 26 | 28 | 29 | 30 | 29 |
Zakelijk bezoek in werksfeer | 11 | 10 | 10 | 9,0 | 8,5 | 8,4 | 8,7 |
Diensten/persoonlijke verzorging | . | 3,3 | 3,5 | 3,2 | 2,9 | 2,3 | 2,2 |
Winkelen, boodschappen doen | 9,7 | 9,5 | 9,9 | 9,5 | 9,4 | 9,1 | 9,4 |
Onderwijs/cursus volgen | 5,0 | 5,5 | 5,3 | 5,3 | 5,7 | 5,7 | 5,6 |
Visite/logeren | 22 | 21 | 22 | 20 | 19 | 19 | 20 |
Sociaal recreatief overig | . | 11 | 10 | 16 | 16 | 14 | 12 |
Toeren/wandelen | . | 5,8 | 5,9 | 5,7 | 6,4 | 7,4 | 8,2 |
Recreatief | 17 | 16 | 16 | 22 | 22 | 21 | 21 |
Overig | 11 | 6,5 | 6,6 | 3,3 | 3,6 | 4,5 | 4,6 |
Bron: CBS. | CBS/MNC/sep08/0038 | ||||||
1) Vanaf 2004 wordt voor de mobiliteitsgegevens gebruik gemaakt van het Mobiliteitsonderzoek Nederland (MON) 2) Personen van 12 jaar en ouder. Exclusief: mobiliteit van tehuisbewoners; vakantiemobiliteit. |
Ontwikkelingen mobiliteit
De Nederlander legt al jaren ongeveer 35 kilometer per dag af. Ongeveer driekwart wordt per auto afgelegd, of als bestuurder of als passagier. De meeste kilometers worden afgelegd van en naar het werk (bijna 30%), voor het afleggen van visites of om te logeren (20%) en recreatief (21%).
Referenties
- CBS (2007a). StatLine: Mobiliteit per regio en naar vervoerswijze. CBS, Den Haag/Heerlen.
- CBS (2007b). StatLine: Mobiliteit per regio naar motief. CBS, Den Haag/Heerlen.
- CBS (2007c). StatLine: Mobiliteit per regio naar motief en persoonskenmerken. CBS, Den Haag/Heerlen.
Relevante informatie
- Milieubewust gedrag, 1995-2011
- Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 1990-2020
- Emissies naar lucht door wegverkeer, 2020
- Meer informatie over afgelegde weg en keuze van transportmiddelen is te vinden op StatLine (CBS).
Technische toelichting
Naam van het gegeven
Afgelegde afstand per persoon en per dag
Omschrijving
De verdeling van het aantal afgelegde kilometers per persoon per dag naar vervoerswijze en motief
Verantwoordelijk instituut
Centraal Bureau voor de Statistiek
Berekeningswijze
Zie onderzoeksbeschrijving Onderzoek verplaatsingsgedrag en Mobiliteitsonderzoek Nederland.
Basistabel
StatLine: Mobiliteit per regio en naar vervoerswijzeStatLine: Mobiliteit per regio naar motiefStatLine: Mobiliteit naar regio naar motief en persoonskenmerken
Geografisch verdeling
Nederland, landsdeel, provincie, stedelijkheid
Andere variabelen
Alle leeftijden, reisduur en verplaatsing per persoon per dag, afgelegde afstand en reisduur per verplaatsing, geslacht,
Verschijningsfrequentie
Jaarlijks
Achtergrondliteratuur
Zie onderzoeksbeschrijving Onderzoek verplaatsingsgedrag en Mobiliteitsonderzoek Nederland.
Opmerking
Vanaf 1999 is het 'oude' Onderzoek Verplaatsingsgedrag (OVG) vervangen door een 'nieuw' OVG. De complete onderzoeksmethodiek is ingrijpend veranderd ten opzichte van voorgaande jaren. De resultaten van het nieuwe OVG zijn dan ook niet geheel te vergelijken met die van het oude OVG.In het kader van het Permanent Onderzoek Leefsituatie zijn in de indicator over Milieubewust gedrag, 1995-2011 ook andere gegevens over vervoerskeuzen.Vanaf 2004 wordt voor de mobiliteitsgegevens gebruik gemaakt van het Mobiliteitsonderzoek Nederland (MON). Een gevolg daarvan is dat niet alle uitkomsten vanaf het jaar 2004 goed vergelijkbaar zijn met die van voorafgaande jaren. Deze zijn gebaseerd op het Onderzoek Verplaatsingsgedrag (OVG). Met de invoering van het MON is er naar gestreefd dat het MON zoveel mogelijk aansluit bij het OVG. Toch zijn er een aantal methodeverschillen ontstaan die hebben geleid tot een aantal trendbreuken. Verschillen zijn onder meer terug te vinden bij de verdeling naar motief (vooral bij 'sociaal recreatief overig' en 'overig'). Een ander verschil met het OVG is dat in het MON van 2004 en 2005 onbedoeld een deel van vakantiekilometers in het bestand zijn opgenomen.Van de jaren 2004 en 2005 zijn wegens geringe celvulling geen regionale onderverdelingen beschikbaar.
Betrouwbaarheidscodering
Schatting, gebaseerd op een groot aantal (accurate) metingen; de representativiteit is grotendeels gewaarborgd.
Archief van deze indicator
- Afgelegde afstand per persoon per dag (actuele versie , 05 aug 2014 )
- Afgelegde afstand per persoon per dag, 1995-2007 (v07 , 23 sep 2008 )
- Afgelegde afstand per persoon per dag, 1995-2005 (v06 , 13 jul 2007 )
- Afgelegde afstand per persoon per dag, 1995-2003 (v05 , 06 sep 2004 )
- Afgelegde afstand per persoon per dag, 1995-2002 (v04 , 30 sep 2003 )
- Afgelegde afstand per persoon per dag, 1995-2001 (v03 , 14 okt 2002 )
Referentie van deze webpagina
CBS, PBL, RIVM, WUR (2008). Afgelegde afstand per persoon per dag, 1995-2007 (indicator 0038, versie 07 , 23 september 2008 ). www.clo.nl. Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), Den Haag; PBL Planbureau voor de Leefomgeving, Den Haag; RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, Bilthoven; en Wageningen University and Research, Wageningen.