Laadinfrastructuur mobiliteit, 2018 - 2023
Het aantal geregistreerde volledig elektrische- en plug-in hybride auto's is van 2018 tot en met 2023 vervijfvoudigd tot 697.158 voertuigen. Het aantal (semi)publieke laadpunten (exclusief thuisladen) is in dezelfde periode met een factor 3,9 toegenomen tot 140.864 laadpunten (exclusief snelladers). Het aantal stekkerauto's per laadpunt (exclusief thuisladen) nam toe van 3,7 in 2018 tot 4,9 auto's per laadpunt in 2023.
Elektrische personenauto’s
In het regeerakkoord van het kabinet Rutte IV is vastgelegd dat in Nederland wordt gestreefd dat alle auto's die vanaf 2030 worden verkocht geen emissies meer uitstoten (Rijksoverheid 2022). Het aanbod en het aantal elektrisch aangedreven personenauto's is de laatste jaren gestaag toegenomen.
Per 1 januari 2024 waren er in Nederland 9,0 miljoen personenauto's geregistreerd waarvan 697.158 volledig elektrische en plug-in hybride auto's (CBS 2024a, RVO 2024). Het aandeel volledig elektrische en plug-in hybride auto's in het totale wagenpark is sinds 2018 gestegen van 1,6 procent naar 7,8 procent per 31 december 2023 (inclusief auto's met een brandstofcel).
De ruimtelijke spreiding van deze voertuigen is hierbij relevant gezien de benodigde laadinfrastructuur. In onderstaand figuur wordt een beeld geschetst van het aantal elektrische auto's per provincie in 2023 (CBS 2024b, NAL 2024).
Elektrisch wagenpark per 1 januari 2023
Per 1 januari 2023 bestond het personenwagenpark uit 509.511 volledig elektrische en plug-in hybrides waarvan 64,5 procent volledig elektrisch en 36,5 procent plug-in hybrides. In absolute omvang kwamen per 1 januari 2023 de meeste personenauto's met een stekker (volledig elektrisch en plug-in hybrides) voor in de provincie Zuid-Holland (110.583), gevolgd door Noord-Holland (91.695) en Noord-Brabant (79.861) (CBS 2024b). De omvang van het elektrisch personenwagenpark (volledig elektrisch en plug-in hybrides en brandstofcel) is per 31 december 2023 gestegen tot 697.158 waarmee het aantal voertuigen in het totale personenwagenpark is gestegen van 2,3% per 31 december 2019 naar 7,8% per 31 december 2023 ( RVO 2024).
Laadpunten verspreid over Nederland
Gezien de toename van het aantal personenauto's dat elektrisch wordt aangedreven is er ook steeds meer behoefte aan een bijbehorende laadinfrastructuur. Ook door de toename van elektrische bestelauto's en vrachtverkeer in de stadslogistiek zijn meer laadpunten noodzakelijk. De uitrol van de laadinfrastructuur in Nederland is in handen van marktpartijen en overheid (gemeenten, provincie en Rijksoverheid) (NAL, 2022).
In 2023 waren er in Nederland 145.162 (semi) publieke laadpunten beschikbaar, inclusief snelladers. Het merendeel van de laadpunten in Nederland bestaat uit privé laadpunten. In 2023 waren er 487.034 particuliere laadpunten in Nederland (RVO 2024).
De meeste bezitters van een elektrische auto laden vooral thuis. In 2023 werd 46 procent van de kilometers bij een privé laadpaal geladen, 6 procent bij het stopcontact thuis en minder dan 1 procent bij een stopcontact elders, 19 procent bij openbare laadpalen in de buurt en 6 procent bij openbare laadpalen elders, 13 procent op het werk en 9 procent bij een snellader onderweg (RVO 2023).
Aantal stekkerauto’s per laadpunt neemt toe
Het aantal stekkerauto's per laadpunt op basis van het aantal (semi)publieke laadpunten neemt gestaag toe. In 2018 waren er nog 3,7 volledig elektrische en plug-in hybride auto's per laadpunt (exclusief thuisladen) en dat aantal is in 2023 gestegen tot 4,9 auto per laadpunt (RVO 2024). Als ook de thuislaadpunten worden meegenomen die in de periode 2018 tot en met 2023 van 80.130 tot 487.034 zijn toegenomen neemt het aandeel volledig elektrische en plug-in hybride auto’s per laadpunt af van 1,2 tot 1,1 (RVO 2023).
Aantal laadpunten in Europa neemt toe
In Europa (EU27) neemt het aantal laadpunten toe. In maart 2024 had 74.2% van de laadpunten een capaciteit tussen de 7,4 en 22 kilowatt gevolgd door laadpunten met een capaciteit kleiner dan 7,4 kilowatt (9.1 procent) en 3.3 procent met een capaciteit groter dan 22 kilowatt, allen met wisselstroom. Het aandeel snelladers waarbij gebruik wordt gemaakt van gelijkstroom had in maart 2024 een aandeel van 13.3% (EC, 2024).
Bronnen
- CBS 2024a, Hoeveel personenauto’s zijn er in Nederland?
- CBS 2024b, Verdeling personenauto’s naar provincie, 2023, 28 maart 2024.
- EC 2024, Europese Commissie, European Alternative Fuels Observatory.
- Nationaal Laadonderzoek 2023, Laden van Elektrische auto’s in Nederland: ervaringen en meningen van EV-rijders.
- NAL 2024, Nationale Agenda Laadinfrastructuur, Monitoring per gemeente.
- Rijksoverheid 2022, Coalitieakkoord 'Omzien naar elkaar, vooruitkijken naar de toekomst, 10-01-2022.
- RVO 2023, Samenvatting Nationaal Laadonderzoek 2023, Laden van elektrische auto’s in Nederland. Ervaringen en meningen van EV-rijders.
- RVO 2024, Duurzame mobiliteit, Dashboard elektrisch vervoer, geraadpleegd op 5 april 2024.
Technische toelichting
- Naam van het gegeven
Laadinfrastructuur mobiliteit
- Omschrijving
Het aantal geregistreerde volledig elektrische- en plug-in hybride auto's en het aantal (semi)publieke laadpunten.
- Verantwoordelijk instituut
PBL Planbureau voor de Leefomgeving
- Berekeningswijze
Niet van toepassing, cijfers overgenomen uit externe bronnen.
- Basistabel
CBS Maatwerk: Verdeling personenauto's naar provincie, 2023.
Regionale Klimaatmonitor, Totaal aantal (semi)publieke laadpunten voor elektrische auto's.
RVO Electric Vehicles Statistics in the Netherlands.
Europese Commisie, European Alternative Fuels Observatory.
- Geografische verdeling
Nederland en Europa
- Verschijningsfrequentie
Jaarlijks
- Betrouwbaarheidscodering
D. Schatting, gebaseerd op een aantal metingen, expert judgement, een aantal relevante feiten of gepubliceerde bronnen terzake.
Archief van deze indicator
Bekijk meer Bekijk minder
Referentie van deze webpagina
CBS, PBL, RIVM, WUR (2024). Laadinfrastructuur mobiliteit, 2018 - 2023 (indicator 0599, versie 02,