Vervoersprestatie openbaar vervoer, 2000-2012
Het vervoer per trein door de Nederlandse Spoorwegen en op regionale spoorlijnen is toegenomen. Het gebruik van de trein op het gehele spoornet steeg van 2000 tot 2010 met ongeveer 14 procent. In 2012 was het gebruik van de Nederlandse Spoorwegen gegroeid met bijna 17% ten opzichte van 2000. De groei van het jaarlijkse treingebruik is aan het afvlakken. Het gebruik van stad- en streekvervoer is landelijk stabiel.
Toename gebruik trein
De grafiek toont de ontwikkeling van het aantal reizigerskilometers (in miljarden) voor het vervoer via het kernnet van de Nederlandse Spoorwegen, de regionale spoorlijnen en het stad- en streekvervoer (bus, tram en metro).
Het gebruik van de trein op het gehele spoornet nam in 10 jaar met ongeveer 14 procent toe, van 15 miljard in 2000 naar ruim 17 miljard reizigerskilometers in 2010. In 2012 is het aantal reizigerskilometers bij de NS verder gestegen, tot bijna 17 procent meer dan in 2000. Vanaf 2010 zijn er geen gegevens over het decentrale spoorvervoer voorhanden.
Tot 2010 neemt de Nederlandse Spoorwegen ongeveer 95 procent van alle reizigerskilometers voor haar rekening. De andere vervoerders (Veolia, Arriva, Connexxion en Syntus) de overige 5 procent.
Het gebruik van stad- en streekvervoer laat tussen 2000 en 2010 een vrij stabiel beeld zien. Vanaf 2010 zijn er geen gegevens over het gebruik van bus, tram en metro voorhanden.
Beleidsdoelstellingen Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte
Deze indicator verwijst naar:
- de doelstellingen over Veiligheid, die opgenomen zijn in Bijlage 6 van de Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte (SVIR). Bijlage 6 bevat de essentiƫle onderdelen van de Nota Mobiliteit die (gewijzigd) van kracht blijven met de SVIR.
- Nationaal Belang: Robuust hoofdnet van wegen, spoorwegen en vaarwegen met doel aanbod infrastructuur en,
- Nationaal Belang: Betere benutting van de capaciteit van het bestaande mobiliteitssysteem.
Referenties
- NS (2010, 2012).Jaarverslag 2010, 2012. Utrecht www.ns.nl
- KpVV/ NEA (2011). Ontwikkelingen openbaar vervoer 2000-2009, vraag en aanbod
- KpVV: www.kpvv.nl
- WROOV: www.wroov.nl
- IenM (2012), Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte, Den Haag: Ministerie van Infrastructuur en Milieu.
Relevante informatie
- KiM (2013). Mobiliteitsbalans 2013. Den Haag: Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid
- Stuurgroep Nationale Mobiliteitsmonitor (2009). Nationale Mobiliteitsmonitor 2009. Den Haag.
Technische toelichting
Naam van het gegeven
Vervoersprestatie openbaar vervoer
Omschrijving
Gebruik van het openbaar vervoer( NS, decentraal spoor en BTM) uitgedrukt in miljarden reizigerskilometers.
Verantwoordelijk instituut
Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM), auteur: Peter Jorritsma
Geografisch verdeling
Nederland
Achtergrondliteratuur
Vervoersprestatie NS:NS reizigers
Vervoersprestatie Decentraal spoor: KpVV/ NEA, bewerking KiM
Vervoersprestatie BTM: KpVV/WROOV
Archief van deze indicator
- Vervoersprestatie openbaar vervoer, 2000-2020 (actuele versie , 02 sep 2022 )
- Vervoersprestatie openbaar vervoer, 2000-2018 (v05 , 29 sep 2020 )
- Vervoersprestatie openbaar vervoer, 2000-2016 (v04 , 06 sep 2018 )
- Vervoersprestatie openbaar vervoer, 2000-2014 (v03 , 07 sep 2016 )
- Vervoersprestatie openbaar vervoer, 2000-2012 (v02 , 10 sep 2014 )
- Vervoersprestatie openbaar vervoer, 2000-2010 (v01 , 20 sep 2012 )
Referentie van deze webpagina
CBS, PBL, RIVM, WUR (2014). Vervoersprestatie openbaar vervoer, 2000-2012 (indicator 2145, versie 02 , 10 september 2014 ). www.clo.nl. Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), Den Haag; PBL Planbureau voor de Leefomgeving, Den Haag; RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, Bilthoven; en Wageningen University and Research, Wageningen.