Rijksuitgaven aanleg, beheer en onderhoud hoofdinfrastructuur, 2000 - 2012
De uitgaven van de Rijksoverheid voor de aanleg van nieuwe infrastructuur worden bepaald door grote infrastructurele projecten zoals de HSL. Vanaf 2003 is een daling zichtbaar bij de spoorinfrastructuur. Na 2009 dalen de kosten ook bij het hoofdwegennet en in 2012 ook bij waterkeringen. De uitgaven aan beheer en onderhoud van het hoofdwegennet en de waterkeringen laten in 2012 weer een toename zien.
Uitgaven aanleg en beheer hoofdinfrastructuur
De uitgaven van de Rijksoverheid aan de aanleg van nieuwe infrastructuur wordt weergegeven in de bovenstaande figuren. Dit zijn de uitgaven inclusief de megaprojecten (grote infrastructurele projecten, zoals de HSL, Betuweroute, Westerscheldetunnel en Ruimte voor de rivier). Deze projecten verklaren een groot deel van het verloop van de uitgaven.
De laatste jaren dalen de kosten voor de aanleg van nieuwe wegen. Ze liggen in 2012 23% lager dan in 2009. Vanaf 2003 is een daling zichtbaar van de uitgaven aan de spoorinfrastructuur als gevolg van het gereed komen van of in een laatste fase van aanleg verkeren van grote spoorprojecten. Vanaf 2006 is meer geld beschikbaar gekomen voor waterkeringen. Maar de uitgaven zijn in 2012 met 17% gedaald.
Het verloop van de uitgaven van de Rijksoverheid aan beheer en onderhoud van de infrastructuur laten een toename zien van beheer en onderhoud bij het wegennet en de waterkeringen en een afname, na een lange periode van groei, bij het spoorwegnet en een verdere afname bij het vaarwegennet.
Beleidsdoelstellingen Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte
Deze indicator verwijst naar de volgende doelen en nationale belangen:
- Het verbeteren en ruimtelijk zekerstellen van de bereikbaarheid
- Nationaal belang: Het in standhouden van het hoofdnet van wegen, spoorwegen en vaarwegen om het functioneren van het mobiliteitssysteem te waarborgen.
Referenties
- Infrastructuurfonds en MIT/ MIRT
- IenM (2012), Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte, Den Haag: Ministerie van Infrastructuur en Milieu.
Technische toelichting
Naam van het gegeven
Uitgaven aan aanleg en beheer & onderhoud van de Rijksinfrastructuur
Omschrijving
De ontwikkeling van de uitgaven aan aanleg en beheer & onderhoud van de Rijksinfrastructuur
Verantwoordelijk instituut
Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM), auteur: Peter Jorritsma
Berekeningswijze
Basistabel
Geografisch verdeling
Nederland
Andere variabelen
Verschijningsfrequentie
Achtergrondliteratuur
Rijksbegrotingen (2000-2011), Infrastructuurfonds
opmerking
Betrouwbaarheidscodering
Archief van deze indicator
- Rijksuitgaven aanleg, beheer en onderhoud hoofdinfrastructuur, 2008-2020 (actuele versie , 07 sep 2022 )
- Rijksuitgaven aanleg, beheer en onderhoud hoofdinfrastructuur, 2000-2016 (v04 , 06 sep 2018 )
- Rijksuitgaven aanleg, beheer en onderhoud hoofdinfrastructuur, 2000 - 2014 (v03 , 07 sep 2016 )
- Rijksuitgaven aanleg, beheer en onderhoud hoofdinfrastructuur, 2000 - 2012 (v02 , 10 sep 2014 )
- Rijksuitgaven aanleg, beheer en onderhoud hoofdinfrastructuur, 2000 - 2011 (v01 , 20 sep 2012 )
Referentie van deze webpagina
CBS, PBL, RIVM, WUR (2014). Rijksuitgaven aanleg, beheer en onderhoud hoofdinfrastructuur, 2000 - 2012 (indicator 2149, versie 02 , 10 september 2014 ). www.clo.nl. Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), Den Haag; PBL Planbureau voor de Leefomgeving, Den Haag; RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, Bilthoven; en Wageningen University and Research, Wageningen.