Vervoersprestaties in het goederenvervoer, 1980-2000
Het goederenvervoer op Nederlands grondgebied is sinds 1980 sterk toegenomen. Het grootste gedeelde wordt vervoerd over de weg.
Ontwikkeling goederenvervoer
Het goederenvervoer op Nederlands grondgebied door het wegvervoer, de binnenvaart en het railvervoer nam tussen 1980 en 2000 met circa 50% toe. Het wegvervoer heeft de afgelopen twintig jaar de grootste groei meegemaakt. Het railvervoer heeft na een jarenlange teruggang de afgelopen vijf jaar weer terrein teruggewonnen op het wegvervoer en de binnenvaart. Het aandeel van het wegvervoer in het goederenvervoer op Nederlands grondgebied is tussen 1980 en 1995 toegenomen van 40 tot circa 50%. De afgelopen vijf jaar is het aandeel van het wegvervoer ongeveer gelijk gebleven.
Beleidsontwikkelingen versus autonome ontwikkelingen
Door middel van hogere accijnzen en een beleid om transport te verschuiven van de weg naar rails en binnenvaart poogt de overheid de druk van het goederenvervoer op de weg te verlagen. Andere beleidsinvloeden zorgen echter voor een tegengesteld effect, zoals de open grenzen van de EU en een toenemend aanbod van de weginfrastructuur. Daarnaast zijn er een aantal autonome ontwikkelingen die het goederenvervoer over de weg vergroten: hogere productie, langere ritlengte, toenemende frequentie en betrouwbaarheid en dalende vervoerskosten. De verbeterde vervoersplanning compenseren deze invloeden voor een klein deel (RIVM, 2003).
Technische toelichting
De cijfers hebben betrekking op de op het Nederlands grondgebied.
Referenties
- CBS (2002a). Statline. Statistiek van het binnenlands goederenvervoer. Centraal Bureau voor de Statistiek, Voorburg/Heerlen.
- CBS (2002b). Statistieken binnenvaart. Centraal Bureau voor de Statistiek, Voorburg/Heerlen.
- RIVM (2003). Milieubalans 2003. Het Nederlandse milieu verklaard. Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, Bilthoven. Kluwer, Alphen aan den Rijn.
Relevante informatie
- Meer gegevens over verkeers- en vervoersprestaties zijn te vinden op Statline (CBS).
Archief van deze indicator
- Goederenvervoer van en naar Nederland naar vervoerswijze, 1998-2021 (actuele versie , 19 jun 2023 )
- Goederenvervoer van en naar Nederland naar vervoerswijze, 1998-2020 (v12 , 22 feb 2022 )
- Goederenvervoer van en naar Nederland naar vervoerswijze, 1998-2018 (v11 , 25 sep 2019 )
- Goederenvervoer van en naar Nederland naar vervoerswijze, 1998-2017 (v10 , 16 okt 2018 )
- Goederenvervoer van en naar Nederland naar vervoerswijze, 1998-2016 (v09 , 28 mrt 2018 )
- Goederenvervoer van en naar Nederland naar vervoerswijze, 1998-2015 (v08 , 07 sep 2016 )
- Goederenvervoer van en naar Nederland naar vervoerswijze, 1998-2014 (v07 , 19 okt 2015 )
- Vervoersprestaties in het goederenvervoer, 1985-2003 (v06 , 08 nov 2005 )
- Vervoersprestaties in het goederenvervoer, 1985-2002 (v05 , 04 okt 2004 )
- Vervoersprestaties in het goederenvervoer, 1980-2000 (v04 , 16 sep 2002 )
- Vervoersprestaties in het goederenvervoer, 1980-2000 (v03 , 08 okt 2002 )
Referentie van deze webpagina
CBS, PBL, RIVM, WUR (2002). Vervoersprestaties in het goederenvervoer, 1980-2000 (indicator 0025, versie 04 , 16 september 2002 ). www.clo.nl. Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), Den Haag; PBL Planbureau voor de Leefomgeving, Den Haag; RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, Bilthoven; en Wageningen University and Research, Wageningen.