Schiphol: Interactieve atlas geluid en veiligheid

U bekijkt op dit moment een archiefversie van een afgesloten indicator. De actuele indicatorversie met de reden voor het afsluiten, kunt u via deze link bekijken.

Geluidhinder door vliegverkeer en de veiligheidsrisico's van Schiphol zijn al jaren onderwerp van soms heftige discussie in de samenleving. Hoe zitten deze complexe problemen in elkaar? En op welke wijze probeert de overheid ze aan te pakken? Met een voor Internet geschikte interactieve atlas, kunt u zelf inzicht verwerven in het geluid- en risicobeleid rond Schiphol. De onderstaande toelichting zet u verder op het juiste spoor.

Spelen met Schiphol

Met de interactieve atlas is het mogelijk om als gebruiker van de website, zelf kaarten te selecteren en over elkaar te projecteren. U kunt op deze manier zelf een kaartbeeld van Schiphol en omgeving samenstellen met de landingsbanen, aanvliegroutes, woningen en de geluid- en risicocontouren. Om u op weg te helpen heeft de redactie drie actuele situaties geselecteerd, met een bijpassende selectie van kaarten (klik op de titel als u verder wilt gaan naar de atlas). U heeft altijd de mogelijkheid een eigen weg in te slaan door bijvoorbeeld andere kaarten te selecteren. De atlas biedt overigens twee mogelijkheden om acties ongedaan te maken, zie de twee knoppen links bovenaan.

  • Geluidsbelasting rond Schiphol, 2000-2018
    Dit voorbeeld geeft u een beeld van de huidige geluidssituatie rondom Schiphol. Welk gebied heeft de hoogste geluidbelasting? Welk beleid voert de overheid en worden de verschillende normen ook gehaald? Bovendien krijgt u inzicht in de veranderingen tussen 1993 en 2001.
  • Geluid rondom Schiphol - na opening van de vijfde baan
    In de loop van 2003 wordt de vijfde start- en landingsbaan in gebruik genomen. Vanaf dat moment wordt ook het beleid aangepast en gelden nieuwe normen die uitgaan van Europese standaard geluidmaten. Wat betekenen deze nieuwe normen en hoe verhouden ze zich tot de huidige situatie?
  • Externe veiligheid rond Schiphol , 2000-2018
    Dit voorbeeld geeft u een beeld van de veiligheidssituatie rondom Schiphol. Welk gebied kent het hoogste risico en hoe hoog is dat risico? Welke grenzen worden er gesteld door het beleid? En wat is er veranderd tussen 1997 en 2000?

Interactieve atlas als experiment

De interactieve atlas voor Schiphol is een van de twee atlas-experimenten in het Milieucompendium. Het tweede experiment betreft een atlas met verschillende kaarten vanaf 1970 voor verstedelijking en het wegennet in Nederland. Met deze experimenten willen wij ervaring opdoen met deze interactieve manier van aanbieden van informatie. Welke mogelijkheden biedt de techniek? Hoe ervaren de lezers deze service? Werkt de atlas snel genoeg? Zijn de functies helder of vragen ze meer toelichting? Heeft u ideeën voor andere toepassingen? Uw reacties zijn welkom bij milieucompendium@rivm.nl.

Uitkomsten voor eigen verantwoording

De atlas bevat voor de liefhebber ook meer geavanceerde functies. Deze bieden u bijvoorbeeld de mogelijkheid om zelf vast te stellen hoeveel woningen er binnen bepaalde geluid- en risicocontouren liggen. Met nadruk wordt gewezen op de verschillen die hierbij kunnen optreden met de 'wettelijke' woningaantallen. Deze houden verband met de afwijkende woningbestanden en de tellingswijze. Uitkomsten op basis van deze eigen analyses, komen natuurlijk voor rekening van de gebruiker. Het RIVM en het CBS nemen geen verantwoordelijkheid voor door gebruikers zelf gegenereerde uitkomsten.

Technische toelichting

Naam van het gegeven
-
Omschrijving
-
Verantwoordelijk instituut
-
Berekeningswijze
-
Basistabel
-
Geografische verdeling
-
Verschijningsfrequentie
-
Betrouwbaarheidscodering
-

Archief van deze indicator

Actuele versie
versie‎
04
Bekijk meer Bekijk minder

Referentie van deze webpagina

CBS, PBL, RIVM, WUR (2024). Schiphol: Interactieve atlas geluid en veiligheid (indicator 0286, versie 03,

) www.clo.nl. Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), Den Haag; PBL Planbureau voor de Leefomgeving, Den Haag; RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, Bilthoven; en Wageningen University and Research, Wageningen.