Goederenvervoer van en naar Nederland naar vervoerswijze, 1998-2014
Het goederenvervoer is sinds 1998 met 20% gegroeid. De zeevaart en het spoorvervoer zijn het sterkst toegenomen. Het meeste goederenvervoer verloopt via de weg.
Goederenvervoer over de weg het grootst
Bijna 40% van het goederenvervoer op Nederlands grondgebied vindt plaats over de weg. Tot en met 2007 steeg de totale vervoerde hoeveelheid door het wegvervoer. Daarna trad een daling op onder andere ten gevolge van de economische teruggang. Vanaf 2013 lijkt er weer een kleine toename op te treden. Ook bij de andere vervoerscategorieƫn wordt de zelfde ontwikkeling teruggevonden. Bij bijna twee derde van de totale hoeveelheid vervoerde goederen betreft het grensoverschrijdend vervoer (CBS, 2015).
Beleidsontwikkelingen
Vanuit de gedachte dat het spoor en de binnenvaart veel 'schonere' vervoerswijzen zijn, heeft de overheid begin jaren negentig getracht een verschuiving van de weg naar het spoor en de binnenvaart te bewerkstelligen. Bovendien zou een verschuiving naar deze vervoerscategorieƫn een gunstig effect hebben op de filebestrijding. De effecten van dit beleid bleken echter zeer gering. Tevens werd in de loop van de jaren negentig duidelijk dat de te behalen milieuwinst als gevolg van een verschuiving naar het spoor en de binnenvaart in veel gevallen zeer beperkt is. De overheid heeft daarom deze beleidsvorm om de (milieu)druk door het goederenvervoer op de weg te beperken opgegeven.
Beleidsinvloed vanuit Europa zorgt voor een toename van de druk door het goederenwegvervoer op de weg. Voorbeelden hiervan zijn het openstellen van de grenzen van de EU en een toenemend aanbod van de weginfrastructuur.
Referenties
- CBS (2015). StatLine: Goederenvervoer; vervoerwijzen, vervoerstromen van en naar Nederland. CBS, Den Haag/Heerlen.
Technische toelichting
Naam van het gegeven
Goederenvervoer van en naar Nederland naar vervoerswijze
Omschrijving
Het vervoerd ladinggewicht van het binnenlands- en grensoverschrijdend goederenvervoer (exclusief het vervoer via Nederland)
Verantwoordelijk instituut
Centraal Bureau voor de Statistiek
Berekeningswijze
Goederenvervoer op Nederlands grondgebied.
Basistabel
CBS (2015). StatLine: Goederenvervoer; vervoerwijzen, vervoerstromen van en naar Nederland
Geografische verdeling
Nederland, landsdelen, provincies
Verschijningsfrequentie
jaarlijks
Betrouwbaarheidscodering
Schatting, gebaseerd op een groot aantal (accurate) metingen; de representativiteit is grotendeels gewaarborgd.
Archief van deze indicator
- Goederenvervoer van en naar Nederland naar vervoerswijze, 1998-2021 (actuele versie , 19 jun 2023 )
- Goederenvervoer van en naar Nederland naar vervoerswijze, 1998-2020 (v12 , 22 feb 2022 )
- Goederenvervoer van en naar Nederland naar vervoerswijze, 1998-2018 (v11 , 25 sep 2019 )
- Goederenvervoer van en naar Nederland naar vervoerswijze, 1998-2017 (v10 , 16 okt 2018 )
- Goederenvervoer van en naar Nederland naar vervoerswijze, 1998-2016 (v09 , 28 mrt 2018 )
- Goederenvervoer van en naar Nederland naar vervoerswijze, 1998-2015 (v08 , 07 sep 2016 )
- Goederenvervoer van en naar Nederland naar vervoerswijze, 1998-2014 (v07 , 19 okt 2015 )
- Vervoersprestaties in het goederenvervoer, 1985-2003 (v06 , 08 nov 2005 )
- Vervoersprestaties in het goederenvervoer, 1985-2002 (v05 , 04 okt 2004 )
- Vervoersprestaties in het goederenvervoer, 1980-2000 (v04 , 16 sep 2002 )
- Vervoersprestaties in het goederenvervoer, 1980-2000 (v03 , 08 okt 2002 )
Referentie van deze webpagina
CBS, PBL, RIVM, WUR (2015). Goederenvervoer van en naar Nederland naar vervoerswijze, 1998-2014 (indicator 0025, versie 07 , 19 oktober 2015 ). www.clo.nl. Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), Den Haag; PBL Planbureau voor de Leefomgeving, Den Haag; RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, Bilthoven; en Wageningen University and Research, Wageningen.