Energieverbruik door verkeer en vervoer, 1990-2011
Het toegenomen wegverkeer is de belangrijkste oorzaak van de groei in het energieverbruik door de doelgroep Verkeer en vervoer. Personenauto's nemen het grootste deel van deze groei voor hun rekening.
1990 | 1995 | 2000 | 2005* | 2010* | 2011* | |||
PJ | ||||||||
Totaal | 450 | 483 | 535 | 560 | 567 | 574 | ||
Wegverkeer | 325 | 351 | 385 | 408 | 421 | 424 | ||
w.v. | personenauto's | 212 | 220 | 241 | 252 | 260 | 263 | |
w.v. | benzine | 138 | 157 | 169 | 172 | 176 | 179 | |
diesel | 39 | 40 | 53 | 68 | 75 | 75 | ||
LPG | 35 | 23 | 19 | 11 | 10 | 9,2 | ||
lichte bedrijfsvoertuigen | 30 | 37 | 50 | 59 | 58 | 58 | ||
zware bedrijfsvoertuigen | 79 | 89 | 91 | 92 | 99 | 99 | ||
motor- en bromfietsen | 3,2 | 3,5 | 3,7 | 4,2 | 4,6 | 4,7 | ||
Overig verkeer | 90 | 95 | 109 | 113 | 108 | 114 | ||
w.v. | binnenscheepvaart 1) | 25 | 25 | 28 | 27 | 26 | 28 | |
zeescheepvaart 2) | 47 | 48 | 59 | 67 | 66 | 70 | ||
visserij 2) | 12 | 13 | 12 | 8,1 | 5,0 | 4,4 | ||
luchtvaart 3) | 4,9 | 6,3 | 8,5 | 9,7 | 9,4 | 9,9 | ||
railverkeer 4) | 1,2 | 1,3 | 1,5 | 1,4 | 1,4 | 1,4 | ||
Mobiele werktuigen | 35 | 38 | 41 | 39 | 37 | 36 | ||
w.o. | landbouwwerktuigen | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | |
Bron: CBS; TNO-MEP; LEI. | CBS/CLO/mrt13/0030 | |||||||
1) Inclusief recreatievaart. 2) Binnengaats en op het NCP. 3) Bij starts, landingen en taxiën van vliegtuigen en het gebruik van interne transportmiddelen op vliegvelden. 4) Dieseltractie. Tot en met 2009 bron NS. Voor 2010 zijn de data afkomstig van een nieuwe gegevensbron: VIVENS, de inkoopcombinatie van spoorbedrijven (zie technische toelichting). * De gegevens vanaf 2002 zijn schattingen op basis van eerdere jaren (zie ook het archief van deze indicator). |
Ontwikkeling energieverbruik
Het energieverbruik door verkeer en vervoer, inclusief mobiele werktuigen, is in de periode 1990-2011 met een kwart toegenomen. In 2011 kwam bijna 46% van het totale motorbrandstoffenverbruik voor rekening van personenauto's; het aandeel van bedrijfsauto's is ruim 27%.
Door de economische crisis is het verbruik in 2009 met 2% afgenomen; in 2010 nam het energieverbruik nog iets verder af. Deze afname werd vooral veroorzaakt door minder verbruik door diesel- en LPG-personenauto's, zware bedrijfsvoertuigen en de mobiele werktuigen. In 2011 is er weer een lichte toename waarneembaar. Deze werd vooral veroorzaakt door personenauto's. Ook bij de binnenscheepvaart en de luchtvaart was in 2011 een toename waarneembaar.
Referenties
- CBS (2013). Bewerking van oude reeksen op basis van experts op het gebied van energieverbruik door verkeer en vervoer. CBS, Den Haag/Heerlen.
Relevante informatie
- Energieverbruik per sector, 1990-2019
- Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 1990-2020
- Informatie over de demografische samenstelling, en prognoses van de ontwikkeling van de bevolking is te vinden op StatLine (CBS).
Technische toelichting
Naam van het gegeven
Energieverbruik door verkeer en vervoer
Omschrijving
Het verbruik van fossiele brandstoffen (benzine, diesel, LPG) voor wegverkeer (personenauto's, lichte bedrijfsvoertuigen, zware bedrijfsvoertuigen, motor- en bromfietsen) en overig verkeer (binnenscheepvaart, zeescheepvaart, visserij, luchtvaart, railverkeer) en mobiele werktuigen (landbouwwerktuigen).
Verantwoordelijk instituut
CBS
Berekeningswijze
Schatting op basis van cijfers voor 2000
Basistabel
nvt
Geografisch verdeling
Nederland
Andere variabelen
nvt
Verschijningsfrequentie
Jaarlijks
Achtergrondliteratuur
nvt
Opmerking
De gegevens over het energieverbruik door verkeer en vervoer zijn deels gebaseerd op oude statistieken van het CBS. Door diverse oorzaken zijn deze statistieken over het energieverbruik door verkeer en vervoer na 1999 niet meer geactualiseerd. Omdat er toch energiegegevens nodig zijn voor de berekening van de emissies door verkeer en vervoer zijn de desbetreffende cijfers vanaf 2000 geëxtrapoleerd. Dit geldt vooral voor het verbruik door het wegverkeer. Momenteel wordt door het CBS gewerkt aan een nieuwe set statistieken over het energieverbruik in verkeer en vervoer, welke naar verwachting in 2013 in Statline kunnen worden opgenomen. De gegevens over het dieselverbruik voor railverkeer waren tot en met 2009 afkomstig van de NS. Deze gegevens bleken echter, doordat er vanaf 2006 meerdere exploitanten gebruik maakten van het spoor, steeds minder compleet. Vanaf 2010 wordt er gebruik gemaakt van een nieuwe gegevensbron: Vivens, de inkoopcombinatie van spoorbedrijven (www.vivens.info). De cijfers van 2006-2008 zijn gelijk gehouden aan 2005, en 2009 is geëxtrapoleerd.
Betrouwbaarheidscodering
D (Schatting, gebaseerd op een aantal metingen, expert judgement, een aantal relevante feiten of gepubliceerde bronnen terzake).
Archief van deze indicator
- Energieverbruik door verkeer en vervoer, 1990-2018 (actuele versie , 25 sep 2019 )
- Energieverbruik door verkeer en vervoer, 1990-2017 (v29 , 25 mrt 2019 )
- Energieverbruik door verkeer en vervoer, 1990-2017 (v28 , 24 okt 2018 )
- Energieverbruik door verkeer en vervoer, 1990-2016 (v27 , 29 mrt 2018 )
- Energieverbruik door verkeer en vervoer, 1990-2016 (v26 , 04 sep 2017 )
- Energieverbruik door verkeer en vervoer, 1990-2015 (v25 , 17 mei 2017 )
- Energieverbruik door verkeer en vervoer, 1990-2015 (v24 , 07 sep 2016 )
- Energieverbruik door verkeer en vervoer, 1990-2014 (v23 , 12 apr 2016 )
- Energieverbruik door verkeer en vervoer, 1990-2014 (v22 , 19 okt 2015 )
- Energieverbruik door verkeer en vervoer, 1990-2013 (v21 , 16 apr 2015 )
- Energieverbruik door verkeer en vervoer, 1990-2012 (v20 , 13 mei 2014 )
- Energieverbruik door verkeer en vervoer, 1990-2012 (v19 , 08 okt 2013 )
- Energieverbruik door verkeer en vervoer, 1990-2011 (v18 , 18 apr 2013 )
- Energieverbruik door verkeer en vervoer, 1990-2011 (v17 , 05 okt 2012 )
- Energieverbruik door verkeer en vervoer, 1990-2010 (v16 , 01 mei 2012 )
- Energieverbruik door verkeer en vervoer, 1990-2010 (v15 , 11 okt 2011 )
- Energieverbruik door verkeer en vervoer, 1990-2009 (v14 , 26 mei 2011 )
- Energieverbruik door verkeer en vervoer, 1990-2009 (v13 , 14 sep 2010 )
- Energieverbruik door verkeer en vervoer, 1990-2008 (v12 , 08 jun 2010 )
- Energieverbruik door verkeer en vervoer, 1990-2008 (v11 , 09 sep 2009 )
- Energieverbruik door verkeer en vervoer, 1990-2007* (v10 , 03 sep 2008 )
- Energieverbruik door verkeer en vervoer, 1990-2006 (v09 , 16 mei 2008 )
- Energieverbruik door verkeer en vervoer, 1990-2005 (v08 , 10 jul 2007 )
- Energieverbruik door verkeer en vervoer, 1990-2005 (v07 , 16 aug 2006 )
- Energieverbruik door verkeer en vervoer, 1990-2004 (v06 , 08 nov 2005 )
- Energieverbruik door verkeer en vervoer, 1990-2003 (v05 , 05 okt 2004 )
- Energieverbruik door verkeer en vervoer, 1980-2002 (v04 , 17 sep 2003 )
- Energiegebruik door mobiele bronnen, 1980-2001* (v03 , 10 okt 2002 )
Referentie van deze webpagina
CBS, PBL, RIVM, WUR (2013). Energieverbruik door verkeer en vervoer, 1990-2011 (indicator 0030, versie 18 , 18 april 2013 ). www.clo.nl. Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), Den Haag; PBL Planbureau voor de Leefomgeving, Den Haag; RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, Bilthoven; en Wageningen University and Research, Wageningen.