Wegverkeer: volumeontwikkeling en milieudruk, 1990-2001
Ontwikkeling CO2-emissie
Tussen 1990 en 1998 heeft de groei van de CO2-emissie door het wegverkeer gelijke tred gehouden met de groei van het aantal voertuigkilometers. Dit betekent dat wegvoertuigen gemiddeld in deze periode niet zuiniger zijn geworden.
Ontwikkeling emissie NOx en fijn stof
De Emissie per voertuigkilometer voor wegverkeer, 2004-2021 zijn sinds 1990 jaarlijks gedaald; ondanks dat het aantal voertuigkilometers tussen 1990 en 2001 met circa 30% is toegenomen. Dit komt voor NOx met name op het conto van de driewegkatalysator, die sinds begin jaren negentig als gevolg van emissienormstelling zijn intrede deed bij personenauto's en bestelauto's. De emissies van fijn stof (PM10) zijn met name verminderd door motortechnische optimalisaties. Deeltjesfilters worden namelijk nog maar heel beperkt toegepast, met name bij stadsbussen.
Ontwikkeling geluidhinder
Aan de Geluidhinder per bron, 2021 in de periode 1990 - 1997, lijkt sinds enkele jaren een einde te zijn gekomen. De afname in het begin van de jaren negentig was een gevolg van geluideisen aan nieuwe wegvoertuigen, het plaatsen van geluidschermen en het toepassen van stiller asfalt (ZOAB).
Beleidsdoel
De algemene doelstelling van het beleid is om voor de gehele economie een afname van de emissies te realiseren naast een toenemend BBP. Voor het verkeer (wegverkeer plus overig verkeer) zijn in het vierde Nationaal Milieubeleidsplan de volgende taakstelling geformuleerd (VROM, 2001):
- De emissie van stikstofoxiden (NOx) moet in 2010 zijn teruggebracht tot 150 kton (in 2001 dit nog 175 miljoen kg).
- Er zijn drie doelstellingen voor geluidhinder voor alle bronnen tezamen (industrie, weg-, rail- en vliegverkeer) vastgesteld, die tezamen een goede akoestische kwaliteit in 2030 moeten bewerkstelligen. Eén van deze doelstellingen houdt in dat in 2010 de grenswaarde van 70 dB(A) bij woningen niet meer overschreden mag worden (VROM, 2001).
Referenties
- CCDM (2002). Emissiemonitor, Jaarcijfers 2000 en ramingen 2001. Rapportagereeks MilieuMonitor, nr. 6. Coördinatiecommissie Doelgroepmonitoring, Den Haag.
- CBS. Statline. Actief personenautopark. CBS, Voorburg/Heerlen.
- CBS (2001). Het bezit en gebruik van personenauto's. CBS, Voorburg/Heerlen.
- CBS. Statline. Actief bedrijfsvoertuigenpark. CBS, Voorburg/Heerlen.
- CBS. (2001). Het bezit en gebruik van bedrijfsvoertuigen. CBS, Voorburg/Heerlen.
- CBS. Statline. Geur- en geluidhinder. CBS, Voorburg/Heerlen.
- VROM (2001). Nationaal Milieubeleidsplan 4. Een wereld en een wil: werken aan duurzaamheid. Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu, Den Haag.
Relevante informatie
- Meer informatie over de volume-ontwikkelingen en geluidhinder in het verkeer is te vinden op Statline (CBS)
- Meer emissiesgegevens vindt u in Statline (CBS) en recente emissiecijfers kunnen in detail bekeken worden op het Datawarehouse van de Emissieregistratie. Verder is via deze site informatie beschikbaar over de methodieken voor het bepalen van emissiecijfers en informatie over wijzigingen in methodieken.
- RIVM (2002). Milieubalans 2002. Kluwer, Alphen aan den Rijn.
Archief van deze indicator
- Wegverkeer: volumeontwikkeling en milieudruk, 1990-2021 (actuele versie , 24 apr 2023 )
- Wegverkeer: volumeontwikkeling en milieudruk, 1990-2020 (v33 , 09 mrt 2022 )
- Wegverkeer: volumeontwikkeling en milieudruk, 1990-2018 (v32 , 27 sep 2019 )
- Wegverkeer: volumeontwikkeling en milieudruk, 1990-2017 (v31 , 25 mrt 2019 )
- Wegverkeer: volumeontwikkeling en milieudruk, 1990-2017 (v30 , 24 okt 2018 )
- Wegverkeer: volumeontwikkeling en milieudruk, 1990-2016 (v29 , 05 apr 2018 )
- Wegverkeer: volumeontwikkeling en milieudruk, 1990-2016 (v28 , 04 sep 2017 )
- Wegverkeer: volumeontwikkeling en milieudruk, 1990-2015 (v27 , 05 apr 2017 )
- Wegverkeer: volumeontwikkeling en milieudruk, 1990-2015 (v26 , 05 sep 2016 )
- Wegverkeer: volumeontwikkeling en milieudruk, 1990-2014 (v25 , 21 mrt 2016 )
- Wegverkeer: volumeontwikkeling en milieudruk, 1990-2014 (v24 , 19 okt 2015 )
- Wegverkeer: volumeontwikkeling en milieudruk, 1990-2013 (v23 , 16 apr 2015 )
- Wegverkeer: volumeontwikkeling en milieudruk, 1990-2012 (v22 , 13 mei 2014 )
- Wegverkeer: volumeontwikkeling en milieudruk, 1990-2012 (v21 , 09 okt 2013 )
- Wegverkeer: volumeontwikkeling en milieudruk, 1990-2011 (v20 , 26 mrt 2013 )
- Wegverkeer: volumeontwikkeling en milieudruk, 1990-2011 (v19 , 05 okt 2012 )
- Wegverkeer: volumeontwikkeling en milieudruk, 1990-2010 (v18 , 01 mei 2012 )
- Wegverkeer: volumeontwikkeling en milieudruk, 1990-2010 (v17 , 11 okt 2011 )
- Wegverkeer: volumeontwikkeling en milieudruk, 1990-2009 (v16 , 26 mei 2011 )
- Wegverkeer: volumeontwikkeling en milieudruk, 1990-2009 (v15 , 14 sep 2010 )
- Wegverkeer: volumeontwikkeling en milieudruk, 1990-2008 (v14 , 08 jun 2010 )
- Wegverkeer: volumeontwikkeling en milieudruk, 1990-2008 (v13 , 09 sep 2009 )
- Wegverkeer: volumeontwikkeling en milieudruk, 1990-2007 (v12 , 20 mei 2009 )
- Wegverkeer: volumeontwikkeling en milieudruk, 1990-2007* (v11 , 03 sep 2008 )
- Wegverkeer: volumeontwikkeling en milieudruk, 1990-2006 (v10 , 16 mei 2008 )
- Wegverkeer: volumeontwikkeling en milieudruk, 1990-2006 (v09 , 18 okt 2007 )
- Wegverkeer: volumeontwikkeling en milieudruk, 1990-2005 (v08 , 10 jul 2007 )
- Wegverkeer: volumeontwikkeling en milieudruk, 1990-2005 (v07 , 08 sep 2006 )
- Wegverkeer: volumeontwikkeling en milieudruk, 1990-2004 (v06 , 08 nov 2005 )
- Wegverkeer: volumeontwikkeling en milieudruk, 1990-2003 (v05 , 16 sep 2005 )
- Wegverkeer: volumeontwikkeling en milieudruk, 1990-2002 (v04 , 18 sep 2003 )
- Wegverkeer: volumeontwikkeling en milieudruk, 1990-2001 (v03 , 26 sep 2002 )
Referentie van deze webpagina
CBS, PBL, RIVM, WUR (2002). Wegverkeer: volumeontwikkeling en milieudruk, 1990-2001 (indicator 0127, versie 03 , 26 september 2002 ). www.clo.nl. Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), Den Haag; PBL Planbureau voor de Leefomgeving, Den Haag; RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, Bilthoven; en Wageningen University and Research, Wageningen.