Marktaandeel Nederlandse zeehavens, 2002 - 2012
Het marktaandeel van de Rotterdamse en Amsterdamse zeehavens in de totale overslag in de Hamburg-Le Havrerange laat tussen 2002 en 2012 een stabiel beeld zien. Het marktaandeel schommelt tussen de 44% en 48%.
Marktaandeel Nederlandse zeehavens vrijwel stabiel
Het marktaandeel van de Rotterdamse en Amsterdamse zeehavens in de totale overslag in de Hamburg-Le Havrerange laat tussen 2002 (46 procent) en 2012 (48 procent) een stabiel beeld zien. Het marktaandeel schommelt tussen de 44 procent tot 48 procent (Erasmus Universiteit Rotterdam 2014).
Bij de Hamburg-Le Havre range gaat het om de volgende zeehavens: Rotterdam, Amsterdam, de Vlaamse zeehavens Antwerpen, Gent en Zeebrugge, de Duitse zeehavens Hamburg en Bremen en de Franse zeehavens Le Havre en Duinkerken.
Beleidsdoelstellingen Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte
De indicator verwijst naar de volgende doelen en nationale belangen:
- Vergroten van de concurrentiekracht door het versterken van de ruimtelijk-economische structuur van Nederland
- Nationaal belang: Een excellent ruimtelijk-economische structuur van Nederland door een aantrekkelijk vestigingsklimaat in en goede bereikbaarheid van stedelijke regio's met een concentratie van topsectoren.
De Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte heeft de ambitie om Nederland tot de top 10 van meest concurrerende economieën van de wereld te laten behoren, waarbij een kwalitatief hoogwaardig vestigingsklimaat voor internationaal opererende bedrijven centraal staat. De structuurvisie noemt het belang van krachtige regio's met een goede 'quality of life', een optimale bereikbaarheid en goede verbindingen met Europa en de rest van de wereld.
Referenties
- Nationale Havenraad, 2011. Deze raad is per 1 januari 2012 opgeheven.
- Diverse havenbedrijven (2011).
- IenM (2012), Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte, Den Haag: Ministerie Infrastructuur en Milieu.
- Erasmus Universiteit Rotterdam (2014). Havenmonitor 2012
Relevante informatie
- Stuurgroep Nationale Mobiliteitsmonitor (2009), Nationale Mobiliteitsmonitor 2009
Technische toelichting
Naam van het gegeven
Marktaandeel Nederlandse zeehavens
Omschrijving
De ontwikkeling van het marktaandeel Nederlandse zeehavens in de Hamburg-LeHavre range
Verantwoordelijk instituut
Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM), auteur: Peter Jorritsma
Geografisch verdeling
Nederland
Achtergrondliteratuur
Nationale Havenraad, 2011 (gegevens 2002-2010). Diverse havenbedrijven (cijfer 2011).
Opmerking
Nationale Havenraad is per 1 januari 2012 opgeheven.
Archief van deze indicator
- Marktaandeel Nederlandse zeehavens, 2002-2020 (actuele versie , 26 aug 2022 )
- Marktaandeel Nederlandse zeehavens, 2002-2016 (v04 , 06 sep 2018 )
- Marktaandeel Nederlandse zeehavens, 2002 - 2014 (v03 , 07 sep 2016 )
- Marktaandeel Nederlandse zeehavens, 2002 - 2012 (v02 , 10 sep 2014 )
- Marktaandeel Nederlandse zeehavens, 2002 - 2011 (v01 , 20 sep 2012 )
Referentie van deze webpagina
CBS, PBL, RIVM, WUR (2014). Marktaandeel Nederlandse zeehavens, 2002 - 2012 (indicator 2154, versie 02 , 10 september 2014 ). www.clo.nl. Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), Den Haag; PBL Planbureau voor de Leefomgeving, Den Haag; RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, Bilthoven; en Wageningen University and Research, Wageningen.