Compendium voor de Leefomgeving
465 feiten en cijfers over milieu, natuur en ruimte
Monitor Infrastructuur en Ruimte

Marktaandeel Nederlandse zeehavens, 2002 - 2014

U bekijkt op dit moment een archiefversie van deze indicator. De actuele indicatorversie met recentere gegevens kunt u via deze link bekijken.

Het marktaandeel van de Rotterdamse en Amsterdamse havens in de totale overslag in de Hamburg-Le Havrerange laat tussen 2002 en 2014 een stabiel beeld zien. Het marktaandeel schommelt tussen de 44 en 48 procent

Marktaandeel Nederlandse zeehavens vrijwel stabiel

Het marktaandeel van de Rotterdamse en Amsterdamse zeehavens in de totale overslag in de Hamburg-Le Havrerange laat tussen 2002 (46 procent) en 2014 (47,2 procent) een stabiel beeld zien. Het marktaandeel schommelt tussen de 44 procent tot 48 procent .
Bij de Hamburg-Le Havre range gaat het om de volgende zeehavens: Rotterdam, Amsterdam, de Vlaamse zeehavens Antwerpen, Gent en Zeebrugge, de Duitse zeehavens Hamburg en Bremen en de Franse zeehavens Le Havre en Duinkerken.

Beleidsdoelstellingen Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte

De indicator verwijst naar de volgende doelen en nationale belangen:

  • Vergroten van de concurrentiekracht door het versterken van de ruimtelijk-economische structuur van Nederland
  • Nationaal belang: Een excellent ruimtelijk-economische structuur van Nederland door een aantrekkelijk vestigingsklimaat in en goede bereikbaarheid van stedelijke regio's met een concentratie van topsectoren.

De Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte heeft de ambitie om Nederland tot de top 10 van meest concurrerende economie├źn van de wereld te laten behoren, waarbij een kwalitatief hoogwaardig vestigingsklimaat voor internationaal opererende bedrijven centraal staat. De structuurvisie noemt het belang van krachtige regio's met een goede 'quality of life', een optimale bereikbaarheid en goede verbindingen met Europa en de rest van de wereld.

Referenties

  • Nationale Havenraad, 2011. Deze raad is per 1 januari 2012 opgeheven.
  • KiM (2015). Mobiliteitsbeeld 2015. Den haag, Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid
  • IenM (2012), Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte, Den Haag: Ministerie Infrastructuur en Milieu.
  • Nationale Havenraad (2002-2010). Ministerie van I&M (2011-2014).

Relevante informatie

Technische toelichting

Naam van het gegeven

Marktaandeel Nederlandse zeehavens

Omschrijving

De ontwikkeling van het marktaandeel Nederlandse zeehavens in de Hamburg-LeHavre range

Verantwoordelijk instituut

Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM), auteur: Peter Jorritsma

Geografisch verdeling

Nederland

Achtergrondliteratuur

Nationale Havenraad, 2011 (gegevens 2002-2010). I&M ( 2011-2014). KiM (2015). Mobiliteitsbeeld. 2015

Opmerking

Nationale Havenraad is per 1 januari 2012 opgeheven.

Betrouwbaarheidscodering

Integrale enquete.

Archief van deze indicator

Referentie van deze webpagina

CBS, PBL, RIVM, WUR (2016). Marktaandeel Nederlandse zeehavens, 2002 - 2014 (indicator 2154, versie 03 , 7 september 2016 ). www.clo.nl. Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), Den Haag; PBL Planbureau voor de Leefomgeving, Den Haag; RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, Bilthoven; en Wageningen University and Research, Wageningen.

Het CLO is een samenwerkingsverband van CBS, PBL, RIVM en WUR.