Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 2003
Het wegverkeer veroorzaakt het leeuwendeel van de emissies naar lucht door de doelgroep Verkeer en vervoer. Uitzonderingen hierop vormen fijn stof en zwaveldioxide.
Feitelijke emissies en NEC | Kool-monoxide | VOS 1) | Stikstof-oxiden | Zwavel-dioxide |
miljoen kg | ||||
Totaal, 2003* 4) | 411 | 95 | 247 | 6,9 |
Wegverkeer | 356 | 83 | 159 | 0,92 |
Binnenscheepvaart | 8,3 | 4,0 | 32 | 2,1 |
Visserij 5) | 1,9 | 0,59 | 14 | 0,81 |
Recreatievaart | 16,3 | 2,6 | 2,2 | 0,06 |
Railverkeer 6) | 0,28 | 0,08 | 1,9 | 0,11 |
Luchtvaart 7) | 5,8 | 1,0 | 3,1 | 0,15 |
Landbouwwerktuigen | 13 | 2,3 | 20 | 1,6 |
Overige mobiele werktuigen | 9,4 | 1,7 | 14,7 | 1,16 |
Zeescheepvaart, binnengaats | 4,9 | 0,90 | 22 | 12 |
Zeescheepvaart, NCP | 16 | 3,1 | 104 | 61 |
Fijn stof 2) | Broeikasgassen | |||
kooldioxide 3) | methaan | distikstof-oxide | ||
miljoen kg | ||||
Totaal, 2003* 4) | 16 | 38 100 | 4,0 | 1,6 |
Wegverkeer | 11 | 31 800 | 3,6 | 1,5 |
Binnenscheepvaart | 1,4 | 1 950 | 0,08 | 0,05 |
Visserij 5) | 0,33 | 744 | 0,05 | 0,01 |
Recreatievaart | 0,05 | 170 | 0,01 | 0,00 |
Railverkeer 6) | 0,06 | 102 | 0,01 | 0,00 |
Luchtvaart 7) | 0,18 | 824 | 0,09 | 0,03 |
Landbouwwerktuigen | 1,7 | 1 440 | 0,10 | 0,01 |
Overige mobiele werktuigen | 1,2 | 1 058 | 0,07 | 0,01 |
Zeescheepvaart, binnengaats | 1,6 | 1 150 | 0,04 | 0,03 |
Zeescheepvaart, NCP | 8,8 | 4 050 | 0,13 | 0,10 |
Bron: CBS. | CBS/MC/mei05/0129 | |||
1) Vluchtige organische stoffen, exclusief methaan, inclusief verdamping uit brandstofsystemen. 2) Deeltjesdiameter kleiner dan 10 m (PM10), inclusief emissies door slijtage van banden, wegdek, remmen en bovenleidingen. 3) Feitelijke emissies. 4) Emissies volgens de NEC-richtlijn. 5) Inclusief emissies op het Nederlands deel van het Continentaal Plat (NCP). 6) Emissies door dieseltractie en slijtage van bovenleidingen. 7) Emissies door starts, landingen en taxiën van vliegtuigen en het gebruik van interne transportmiddelen op vliegvelden. N.B. Alle totalen exclusief zeescheepvaart. |
Bijdragen verkeers- en vervoerscategorieën
Het wegverkeer is veruit de belangrijkste belangrijkste veroorzaker van emissies binnen de doelgroep Verkeer en vervoer. Van de emissie van stikstofoxiden door verkeer en vervoer is het aandeel van personenauto's en vrachtvoertuigen respectievelijk 15 en 25%. Bij alle andere stoffen is de personenauto veruit de belangrijkste bron (50 à 75%).
Bij de zeescheepvaart (niet meegenomen in het totaal volgens de NEC-richtlijn) heeft de zeescheepvaart een belangrijk bijdrage aan de emissie van fijn stof en zwaveldioxide.
Bijdrage verkeer en vervoer aan de totale Nederlandse emissies (niet in de tabel)
Verkeer en vervoer (incl. mobiele werktuigen) draagt voor een aanzienlijk deel bij aan de totale emissies van koolmonoxide, stikstofoxiden, VOS (exclusief methaan) en fijn stof. De bijdrage aan de totale emissie van zwaveldioxide is ruim 10%. Hiervan is meer dan de helft afkomstig van de binnengaatse zeevaart. Verder is de doelgroep Verkeer en vervoer verantwoordelijk voor ruim 20% van de totale kooldioxide-emissie.
Oorzaken van emissies
Referenties
- CBS (2005). StatLine: Luchtverontreiniging, emissies door mobiele bronnen. CBS, Voorburg/Heerlen.
- Emissieregistratie (2005). Jaarcijfers 2003. MNP, Bilthoven; CBS, Voorburg; RIZA, Lelystad; EC-LNV, Den Haag; SenterNovem, Utrecht en TNO-MEP, Apeldoorn. http://www.emissieregistratie.nl
- Klein, J., et al. (2004). Methoden voor de berekening van de emissies door mobiele bronnen in Nederland t.b.v. Emissiemonitor, jaarcijfers 2001 en ramingen 2002. Rapportagereeks MilieuMonitor 13. Taakgroep Verkeer en Vervoer, Emissieregistratie-RIVM, Bilthoven.
Relevante informatie
- Meer emissiesgegevens vindt u in StatLine (CBS) en het Datawarehouse (Emissieregistratie).
Technische toelichting
Technische toelichting
Er is een verschil in de berekening van de broeikasgasemissies volgens de IPCC en de feitelijke emissies zoals deze in deze indicator worden vermeld. De IPCC-emissies door wegverkeer worden berekend op basis van de afzet van motorbrandstoffen; de feitelijke emissies worden berekend op basis van het aantal voertuigkilometers op Nederlandsgrondgebied.De methodiek voor de berekening van de emissies door mobiele bronnen wordt jaarlijks aangepast. De meest recente methodiekbeschrijving geeft het rapport Klein, J., et al. (2004).
Archief van deze indicator
- Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 2021 (actuele versie , 21 feb 2023 )
- Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 2020 (v36 , 03 okt 2022 )
- Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 2020 voorlopig (v35 , 22 nov 2021 )
- Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 2018 (v34 , 27 sep 2019 )
- Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 2017 (v33 , 16 apr 2019 )
- Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 2017 (v32 , 24 okt 2018 )
- Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 2016 (v31 , 05 apr 2018 )
- Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 2016 (v30 , 04 sep 2017 )
- Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 2015 (v29 , 17 mei 2017 )
- Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 2015 (v28 , 07 sep 2016 )
- Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 2014 (v27 , 12 apr 2016 )
- Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 2014 (v26 , 19 okt 2015 )
- Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 2013 (v25 , 16 apr 2015 )
- Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 2012 (v24 , 13 mei 2014 )
- Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 2012 (v23 , 09 okt 2013 )
- Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 2011 (v22 , 18 apr 2013 )
- Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 2011 (v21 , 08 okt 2012 )
- Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 2010 (v20 , 01 mei 2012 )
- Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 2010 (v19 , 11 okt 2011 )
- Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 2009 (v18 , 26 mei 2011 )
- Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 2009 (v17 , 14 sep 2010 )
- Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 2008 (v16 , 08 jun 2010 )
- Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 2008 (v15 , 09 sep 2009 )
- Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 2007 (v14 , 20 mei 2009 )
- Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 2007* (v13 , 03 sep 2008 )
- Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 2006 (v12 , 16 mei 2008 )
- Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 2006 (v11 , 18 okt 2007 )
- Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 2005 (v10 , 10 jul 2007 )
- Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 2004 (v09 , 16 aug 2006 )
- Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 2004 (v08 , 24 nov 2005 )
- Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 2003 (v07 , 16 sep 2005 )
- Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 2003 (v06 , 24 mei 2005 )
- Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 2002 (v05 , 27 apr 2004 )
- Emissies naar lucht door Verkeer en vervoer, 2002 (v04 , 11 sep 2003 )
- Emissies naar lucht door Verkeer en vervoer, 2001 (v03 , 26 sep 2002 )
Referentie van deze webpagina
CBS, PBL, RIVM, WUR (2005). Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 2003 (indicator 0129, versie 06 , 24 mei 2005 ). www.clo.nl. Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), Den Haag; PBL Planbureau voor de Leefomgeving, Den Haag; RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, Bilthoven; en Wageningen University and Research, Wageningen.