Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 2004
Het wegverkeer veroorzaakt het leeuwendeel van de emissies naar lucht door de doelgroep Verkeer en vervoer. Uitzonderingen hierop vormen fijn stof en zwaveldioxide.
Kooldioxide (CO2) | Distikstofoxide (N2O) | Methaan (CH4) | ||||
miljoen kg | ||||||
Broeikasgassen | ||||||
Totaal | 38 800 | 1,6 | 3,5 | |||
Wegverkeer | 33 800 | 1,6 | 3,2 | |||
Binnenvaart 2) | 830 | 0,01 | 0,06 | |||
Spoorwegen | 110 | 0,00 | 0,01 | |||
Luchtvaart 2) | 40 | 0,00 | 0,01 | |||
Visserij | 1 100 | 0,01 | 0,07 | |||
Defensie-activiteiten | 440 | 0,03 | 0,04 | |||
Zwaveldi- | Stikstofoxi- | Ammoniak | VOS3) | Fijn stof | Koolmonoxide | |
oxide (SO2) | den (NOx) | (NH3) | (PM10) | (CO) 4) | ||
Verzurende en grootschalige | miljoen kg | |||||
luchtverontreiniging 5) | ||||||
Totaal | 6,9 | 237 | 2,6 | 64 | 14 | 384 |
Wegverkeer | 0,9 | 152 | 2,5 | 52 | 10 | 331 |
Binnenscheepvaart | 2,3 | 35 | 0,01 | 4,2 | 1,5 | 8,9 |
Visserij 6) | 0,7 | 12 | 0,00 | 0,5 | 0,3 | 1,6 |
Recreatievaart | 0,1 | 2,3 | 0,00 | 2,4 | 0,1 | 16 |
Railverkeer 7) | 0,1 | 2,0 | 0,00 | 0,1 | 0,1 | 0,3 |
Luchtvaart 8) | 0,1 | 3,3 | 0,00 | 1,1 | 0,2 | 5,9 |
Landbouwwerktuigen | 1,6 | 18 | 0,00 | 2,2 | 1,5 | 12 |
Overige mobiele werktuigen | 1,1 | 13 | 0,00 | 1,5 | 1,0 | 8,3 |
Bron: CBS, Emissieregistratie | CBS/MNC/aug06/0129 | |||||
1) Conform de IPCC-richtlijnen. 2) Alleen verplaatsingen met plaats van vertrek en van aankomst binnen Nederland. 3) Conform de NEC-richtlijnen. 4) Vluchtige organische stoffen exclusief methaan (ook wel NMVOS genoemd). 5) Geen verzurende stof; berekend volgens de NEC-richtlijnen. 6) Kottervisserij, inclusief emissies op het Nederlands deel van het Continentaal Plat (NCP). 7) Emissies door dieseltractie en slijtage van bovenleidingen. 8) Emissies door starts, landingen en taxiën van vliegtuigen en het gebruik van interne transportmiddelen op vliegvelden. |
Bijdragen verkeers- en vervoerscategorieën
Het wegverkeer is veruit de belangrijkste veroorzaker van emissies binnen de doelgroep Verkeer en vervoer. Van de emissie van stikstofoxiden door verkeer en vervoer is het aandeel van personenauto's en vrachtvoertuigen respectievelijk 20 en 40%. Bij alle andere stoffen is de personenauto veruit de belangrijkste bron (50 à 80%).
Bijdrage verkeer en vervoer aan de totale Nederlandse emissies in 2004 (niet in de tabel)
Verkeer en vervoer (incl. mobiele werktuigen) draagt voor een aanzienlijk deel bij aan de totale emissies van koolmonoxide (62%), stikstofoxiden (62%), VOS (exclusief methaan) (35%) en fijn stof (35%). De bijdrage aan de totale emissie van zwaveldioxide is circa 10%. Verder is de doelgroep Verkeer en vervoer verantwoordelijk voor ruim 20% van de totale (IPCC-)kooldioxide-emissie. De genoemde percentages zijn alle exclusief de emissies door de zeescheepvaart.
De zeescheepvaart (niet meegenomen in het totaal volgens de IPCC- en NEC-richtlijnen) is een substantiële bron van emissies van fijn stof en zwaveldioxide.
Oorzaken van emissies
Referenties
- CBS (2006a). StatLine: Luchtverontreiniging, emissies door mobiele bronnen. CBS, Voorburg/Heerlen.
- CBS (2006b). StatLine: Emissies van broeikasgassen, berekend volgens IPCC-voorschriften. CBS, Voorburg/Heerlen
- Emissieregistratie (2006). Jaarcijfers 2004. MNP, Bilthoven; CBS, Voorburg; RIZA, Lelystad; EC-LNV, Den Haag; SenterNovem, Utrecht en TNO-MEP, Apeldoorn. http://www.emissieregistratie.nl
- Klein, J., et al. (2004). Methoden voor de berekening van de emissies door mobiele bronnen in Nederland t.b.v. Emissiemonitor, jaarcijfers 2001 en ramingen 2002. Rapportagereeks MilieuMonitor 13. Taakgroep Verkeer en Vervoer, Emissieregistratie-RIVM, Bilthoven.
Relevante informatie
- Meer emissiesgegevens vindt u in StatLine (CBS) en het Datawarehouse (Emissieregistratie).
Technische toelichting
Technische toelichting
Er is een verschil in de berekening van de broeikasgasemissies volgens de IPCC en de emissies van verzurende en overige stoffen volgens de NEC-richtlijn. De IPCC-emissies door wegverkeer worden berekend op basis van de afzet van motorbrandstoffen; de NEC-emissies worden berekend op basis van het aantal voertuigkilometers op Nederlands grondgebied. De methodiek voor de berekening van de emissies door mobiele bronnen wordt jaarlijks aangepast. De meest recente methodiekbeschrijving geeft het rapport Klein, J., et al. (2004). Dit rapport zal in de loop van 2006 worden geactualiseerd en worden geplaatst op de CBS-website (www.cbs.nl) onder Methoden/dataverzameling/Luchtverontreiniging, emissies door mobiele bronnen.
Archief van deze indicator
- Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 2021 (actuele versie , 21 feb 2023 )
- Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 2020 (v36 , 03 okt 2022 )
- Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 2020 voorlopig (v35 , 22 nov 2021 )
- Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 2018 (v34 , 27 sep 2019 )
- Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 2017 (v33 , 16 apr 2019 )
- Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 2017 (v32 , 24 okt 2018 )
- Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 2016 (v31 , 05 apr 2018 )
- Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 2016 (v30 , 04 sep 2017 )
- Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 2015 (v29 , 17 mei 2017 )
- Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 2015 (v28 , 07 sep 2016 )
- Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 2014 (v27 , 12 apr 2016 )
- Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 2014 (v26 , 19 okt 2015 )
- Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 2013 (v25 , 16 apr 2015 )
- Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 2012 (v24 , 13 mei 2014 )
- Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 2012 (v23 , 09 okt 2013 )
- Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 2011 (v22 , 18 apr 2013 )
- Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 2011 (v21 , 08 okt 2012 )
- Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 2010 (v20 , 01 mei 2012 )
- Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 2010 (v19 , 11 okt 2011 )
- Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 2009 (v18 , 26 mei 2011 )
- Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 2009 (v17 , 14 sep 2010 )
- Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 2008 (v16 , 08 jun 2010 )
- Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 2008 (v15 , 09 sep 2009 )
- Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 2007 (v14 , 20 mei 2009 )
- Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 2007* (v13 , 03 sep 2008 )
- Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 2006 (v12 , 16 mei 2008 )
- Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 2006 (v11 , 18 okt 2007 )
- Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 2005 (v10 , 10 jul 2007 )
- Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 2004 (v09 , 16 aug 2006 )
- Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 2004 (v08 , 24 nov 2005 )
- Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 2003 (v07 , 16 sep 2005 )
- Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 2003 (v06 , 24 mei 2005 )
- Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 2002 (v05 , 27 apr 2004 )
- Emissies naar lucht door Verkeer en vervoer, 2002 (v04 , 11 sep 2003 )
- Emissies naar lucht door Verkeer en vervoer, 2001 (v03 , 26 sep 2002 )
Referentie van deze webpagina
CBS, PBL, RIVM, WUR (2006). Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 2004 (indicator 0129, versie 09 , 16 augustus 2006 ). www.clo.nl. Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), Den Haag; PBL Planbureau voor de Leefomgeving, Den Haag; RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, Bilthoven; en Wageningen University and Research, Wageningen.