Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 2008
Het wegverkeer veroorzaakt het leeuwendeel van de emissies naar lucht door de doelgroep Verkeer en vervoer. Uitzonderingen hierop vormen fijn stof en zwaveldioxide.
2008* | Kooldioxide (CO2) | Distikstofoxide (N2O) | Methaan (CH4) | |||
miljoen kg | ||||||
Broeikasgassen | ||||||
Totaal | 39 600 | 1,5 | 2,5 | |||
Wegverkeer | 34 600 | 1,4 | 2,2 | |||
Binnenvaart 2) | 640 | 0,00 | 0,04 | |||
Spoorwegen | 110 | 0,00 | 0,01 | |||
Luchtvaart 2) | 60 | 0,00 | 0,01 | |||
Visserij | 900 | 0,01 | 0,06 | |||
Defensie-activiteiten | 390 | 0,02 | 0,04 | |||
Zwaveldi- | Stikstofoxi- | Ammoniak | VOS3) | Fijn | Koolmon- | |
oxide (SO2) | den (NOx) | (NH3) | stof (PM10) | oxide (CO)4) | ||
Verzurende en grootschalige | miljoen kg | |||||
luchtverontreiniging 5) | ||||||
Totaal | 4,0 | 181 | 2,5 | 44 | 12 | 342 |
Wegverkeer | 0,3 | 112 | 2,5 | 34 | 8,6 | 253 |
Binnenscheepvaart | 1,9 | 26 | 0,01 | 1,6 | 1,1 | 5,9 |
Visserij 6) | 0,3 | 10 | 0,00 | 0,5 | 0,2 | 1,4 |
Recreatievaart | 0,0 | 2,2 | 0,00 | 3,0 | 0,1 | 22 |
Railverkeer 7) | 0,1 | 1,6 | 0,00 | 0,1 | 0,1 | 0,2 |
Luchtvaart 8) | 0,1 | 2,9 | 0,00 | 0,3 | 0,0 | 4,1 |
Landbouwwerktuigen | 0,7 | 13 | 0,00 | 1,5 | 0,7 | 3,7 |
Overige mobiele werktuigen | 0,7 | 13 | 0,00 | 3,5 | 0,7 | 51,8 |
Bron: CBS, Emissieregistratie | CBS/MNC/sep09/0129 | |||||
1) Conform de IPCC-richtlijnen. 2) Alleen verplaatsingen met plaats van vertrek en van aankomst binnen Nederland. 3) Conform de NEC-richtlijnen. 4) Vluchtige organische stoffen exclusief methaan (ook wel NMVOS genoemd). 5) Geen verzurende stof; berekend volgens de NEC-richtlijnen. 6) Kottervisserij, inclusief emissies op het Nederlands deel van het Continentaal Plat (NCP). 7) Emissies door dieseltractie en slijtage van bovenleidingen. 8) Emissies door starts, landingen en taxiën van vliegtuigen en het gebruik van interne transportmiddelen op vliegvelden. N.B. De cijfers zijn voorlopig; de definitieve cijfers worden in mei 2010 gepubliceerd. |
Bijdragen verkeers- en vervoerscategorieën
Het wegverkeer is veruit de belangrijkste veroorzaker van emissies binnen de doelgroep Verkeer en vervoer. In de emissie van stikstofoxiden door verkeer en vervoer is het aandeel van personenauto's en vrachtvoertuigen respectievelijk 19 en 37%. Bij alle andere stoffen is de personenauto veruit de belangrijkste bron. De genoemde percentages zijn alle exclusief de emissies door de zeescheepvaart.
Bijdrage verkeer en vervoer aan de totale Nederlandse emissies in 2008 (niet in de tabel)
Verkeer en vervoer (incl. mobiele werktuigen) draagt voor een aanzienlijk deel bij aan de totale emissies van koolmonoxide (61%), stikstofoxiden (62%), VOS (exclusief methaan; 28%) en fijn stof (31%). De bijdrage aan de totale emissie van zwaveldioxide is circa 8%. Verder is de doelgroep Verkeer en vervoer verantwoordelijk voor 23% van de totale (IPCC-)kooldioxide-emissie. De genoemde percentages zijn alle exclusief de emissies door de zeescheepvaart.
De zeescheepvaart (niet meegenomen in het totaal volgens de IPCC- en NEC-richtlijnen) is een substantiële bron van emissies van fijn stof en zwaveldioxide.
Oorzaken van emissies
Referenties
- CBS (2009a). StatLine: Luchtverontreiniging, emissies door mobiele bronnen. CBS, Den Haag/Heerlen.
- CBS (2009b). StatLine: Emissies van broeikasgassen, berekend volgens IPCC-voorschriften. CBS, Den Haag/Heerlen
- Emissieregistratie (2009). Jaarcijfers 2008*. PBL, Bilthoven; CBS, Den Haag; Rijkswaterstaat-Waterdienst, Lelystad; Alterra, Wageningen; SenterNovem, Utrecht en TNO, Utrecht. http://www.emissieregistratie.nl
- Klein, J., et al. (2008). Methoden voor de berekening van de emissies door mobiele bronnen in Nederland .Taakgroep Verkeer van het Project Emissieregistratie.
- Klein, J., et al. (2007). Methods for calculating the emissions of transport in the Netherlands .Task Force Traffic and Transport of the National Emission Inventory.
Relevante informatie
- Wegverkeer: volumeontwikkeling en milieudruk, 1990-2021
- Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 1990-2021
- Emissies naar lucht door wegverkeer, 2022
- Emissies naar lucht per doelgroep
- CO2-emissie per voertuigkilometer van nieuwe personenauto's, 1998-2017, voor informatie over de voortgang CO2-convenant tussen de EU en automobielfabrikanten.
- Wegvoertuigen naar milieuklasse, 1985-2018
- Recente emissiecijfers en beschrijvingen van gehanteerde berekeningswijzen (meta-informatie) kunnen in detail bekeken worden op de website van de Emissieregistratie.
Technische toelichting
Naam van het gegeven
Emissies naar lucht door verkeer en vervoer
Omschrijving
Emissies naar lucht door het verkeer en vervoer van broeikasgassen (kooldioxide, distikstofoxiden, methaan) en verzurende en grootschalige luchtverontreinigende stoffen (zwaveldioxide, stikstofoxiden, ammoniak, vluchtige organische stoffen (excl. methaan), fijn stof, koolmonoxide)
Verantwoordelijk instituut
Centraal Bureau voor de Statistiek, in samenwerking in de Emissieregistratie (Milieu- en Natuur Planbureau, Centraal Bureau voor de Statistiek, Rijkswaterstaat-Waterdienst-Dienst Water en gebruik, Wageningen Universiteit-Alterra, SenterNovem, TNO, Deltares).
Berekeningswijze
Emissieberekening op basis van activiteitsgegevens (voertuigkilometers, brandstiofverbruik) en emissiefactoren.Zie verder Klein, J., et al. (2008). Methoden voor de berekening van de emissies door mobiele bronnen in Nederland .Taakgroep Verkeer van het Project Emissieregistratie.
Basistabel
StatLine tabel: Luchtverontreiniging, emissies door mobiele bronnen
Geografisch verdeling
Nederland
Andere variabelen
Belasting oppervlaktewater, bodem-emissies, emissies oppervlaktewater, lucht-emissies, lucht-emissies volgens IPCCIn totaal circa 300 stoffenCirca 1600 emissie-oorzaken en circa 1000 (individuele) puntbronnen
Verschijningsfrequentie
In mei definitieve cijfers t-2; in september voorlopige cijfers t-1
Achtergrondliteratuur
Methoden: op de website van Emissieregistratie achter Overzicht documentenBegrippen: op de website van Emissieregistratie achter Begrippenlijst
Opmerking
Er is een verschil in de berekening van de broeikasgasemissies volgens de IPCC en de emissies van verzurende en overige stoffen volgens de NEC-richtlijn. De IPCC-emissies door wegverkeer worden berekend op basis van de afzet van motorbrandstoffen; de NEC-emissies worden berekend op basis van het aantal voertuigkilometers op Nederlands grondgebied.De methodiek voor de berekening van de emissies door wegverkeer wordt jaarlijks aangepast. De meest recente methodiekbeschrijving geeft het rapport Klein, J., et al. (Klein et al., 2008). Er is hiervan tevens een Engelse vertaling beschikbaar (Klein et al.,2007). In de loop van 2009 komt een geactualiseerde versie van deze rapportage beschikbaar.
Betrouwbaarheidscodering
C (Gemiddeld; afhankelijk van emissieoorzaak en stof)
Archief van deze indicator
- Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 2021 (actuele versie , 21 feb 2023 )
- Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 2020 (v36 , 03 okt 2022 )
- Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 2020 voorlopig (v35 , 22 nov 2021 )
- Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 2018 (v34 , 27 sep 2019 )
- Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 2017 (v33 , 16 apr 2019 )
- Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 2017 (v32 , 24 okt 2018 )
- Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 2016 (v31 , 05 apr 2018 )
- Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 2016 (v30 , 04 sep 2017 )
- Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 2015 (v29 , 17 mei 2017 )
- Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 2015 (v28 , 07 sep 2016 )
- Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 2014 (v27 , 12 apr 2016 )
- Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 2014 (v26 , 19 okt 2015 )
- Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 2013 (v25 , 16 apr 2015 )
- Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 2012 (v24 , 13 mei 2014 )
- Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 2012 (v23 , 09 okt 2013 )
- Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 2011 (v22 , 18 apr 2013 )
- Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 2011 (v21 , 08 okt 2012 )
- Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 2010 (v20 , 01 mei 2012 )
- Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 2010 (v19 , 11 okt 2011 )
- Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 2009 (v18 , 26 mei 2011 )
- Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 2009 (v17 , 14 sep 2010 )
- Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 2008 (v16 , 08 jun 2010 )
- Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 2008 (v15 , 09 sep 2009 )
- Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 2007 (v14 , 20 mei 2009 )
- Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 2007* (v13 , 03 sep 2008 )
- Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 2006 (v12 , 16 mei 2008 )
- Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 2006 (v11 , 18 okt 2007 )
- Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 2005 (v10 , 10 jul 2007 )
- Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 2004 (v09 , 16 aug 2006 )
- Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 2004 (v08 , 24 nov 2005 )
- Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 2003 (v07 , 16 sep 2005 )
- Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 2003 (v06 , 24 mei 2005 )
- Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 2002 (v05 , 27 apr 2004 )
- Emissies naar lucht door Verkeer en vervoer, 2002 (v04 , 11 sep 2003 )
- Emissies naar lucht door Verkeer en vervoer, 2001 (v03 , 26 sep 2002 )
Referentie van deze webpagina
CBS, PBL, RIVM, WUR (2009). Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 2008 (indicator 0129, versie 15 , 9 september 2009 ). www.clo.nl. Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), Den Haag; PBL Planbureau voor de Leefomgeving, Den Haag; RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, Bilthoven; en Wageningen University and Research, Wageningen.