Consumptieve bestedingen, 2005-2021
In 2021 is de consumptie door huishoudens met 2,9 procent toegenomen ten opzichte van het jaar ervoor.
2005 | 2010 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021* | ||
volume-index (2015=100) | ||||||||||
Voedingsmiddelen | 87,5 | 92,0 | 100 | 101,6 | 104,0 | 105,7 | 106,4 | 115,6 | 116,9 | |
Dranken | 89,9 | 96,9 | 100 | 99,3 | 98,1 | 97,7 | 95,2 | 106,9 | 108,8 | |
Tabak | 145,6 | 131,3 | 100 | 98,6 | 97,6 | 96,3 | 93,4 | 91,8 | 87,9 | |
Duurzame consumptiegoederen | 91,2 | 100,8 | 100 | 100,4 | 104,6 | 109,9 | 112,2 | 112,8 | 116,4 | |
w.o. | Elektrische apparatuur | 59,1 | 87,5 | 100 | 100,7 | 106,7 | 113,6 | 120,3 | 130,5 | 133,4 |
Vervoermiddelen | 128,1 | 123,5 | 100 | 97,2 | 96,2 | 109,3 | 109,0 | 109,6 | 110,0 | |
Energie, water en motorbrandstoffen | 112,5 | 109,9 | 100 | 102,4 | 102,0 | 102,9 | 100,6 | 95,4 | 98,9 | |
w.o. | Energie en water | 122,5 | 116,3 | 100 | 102,2 | 100,0 | 101,0 | 97,3 | 97,8 | 109,0 |
Motorbrandstoffen | 105,2 | 104,3 | 100 | 102,5 | 103,7 | 104,6 | 103,4 | 93,0 | 89,9 | |
Producten voor persoonlijke verzorging | 107,4 | 95,4 | 100 | 101,6 | 103,9 | 103,6 | 104,4 | 103,4 | 109,3 | |
Overige goederen | 109,9 | 105,2 | 100 | 99,5 | 101,6 | 102,4 | 103,1 | 103,8 | 108,2 | |
Totaal diensten | 100,0 | 97,7 | 100 | 101,7 | 103,9 | 106,3 | 107,9 | 95,1 | 98,2 | |
Consumptieve bestedingen door | ||||||||||
Huishoudens 1) (binnenlands) | 98,4 | 99,1 | 100 | 101,4 | 103,6 | 106,2 | 107,4 | 101,1 | 104,0 | |
Werkelijke individuele consumptie | 93,3 | 99,8 | 100 | 101,1 | 103,0 | 105,2 | 106,8 | 101,9 | 106,4 | |
Bron: CBS | CBS/okt2022 | |||||||||
1) Inclusief instellingen zonder winstoogmerk (IZW) ten behoeve van huishoudens. | ||||||||||
* Voorlopig cijfer. |
Consumptie huishoudens neemt toe met 2,9 procent
Binnenlandse huishoudens hebben in 2021 ruim 2,9 procent meer besteed dan een jaar eerder. In 2020 was er nog sprake van een krimp van 5,9 procent. In 2021 werd 11,4 procent meer uitgegeven aan energie en water doordat het kouder was dan het jaar ervoor en er daardoor meer gas werd verbruikt.
Met het loslaten van de coronamaatregelen en het op stoom komende vaccinatieprogramma hebben consumenten ook meer besteed aan kleding, schoenen en producten voor persoonlijke verzorging dan in 2020 toen de consumentenuitgaven krompen dan wel amper groei kenden.
Ook de consumptie van diensten is in 2021 met 3,3 procent toegenomen tegen een afname van 11,9 procent in het jaar ervoor. Toen besteedden consumenten vooral minder aan diensten en meer aan goederen als elektronica en werden meer voedingsmiddelen en dranken thuis genuttigd. Geleidelijk aan werden coronamaatregelen afgebouwd en ging men weer naar restaurants, theaters, pretparken, sportscholen en voetbalwedstrijden. Daarnaast werd weer meer met het vliegtuig en het openbaar vervoer gereisd. Ook de cultuur- en recreatiesector en de horeca werden weer toegankelijker.
Referenties
- CBS (2022a) Consumptie; goederen- en dienstencategorieën, nationale rekeningen. CBS, Den Haag / Heerlen.
- CBS (2022b). De Nederlandse economie in 2021. CBS, Den Haag / Heerlen.
Relevante informatie
- Bruto toegevoegde waarde en werkgelegenheid
- Nationale rekeningen (toelichting)
- Meer informatie over de consumptieve bestedingen is te vinden in De Nederlandse economie in 2021 (CBS, 2022b) en op StatLine (CBS).
Technische toelichting
Naam van het gegeven
Consumptieve bestedingen
Omschrijving
De ontwikkeling van de consumptieve bestedingen door huishoudens
Verantwoordelijk instituut
Centraal Bureau voor de Statistiek
Berekeningswijze
Zie begrippenlijst consumptieve bestedingen
Basistabel
StatLine: Consumptie; goederen- en dienstencategorieën, nationale rekeningen (CBS, 2022a)
Geografisch verdeling
Nederland
Verschijningsfrequentie
Jaarlijks
Achtergrondliteratuur
Meer informatie: OnderzoeksomschrijvingClassification of Products by Activity (CPA)Begrip 'Consumptieve bestedingen'
Opmerking
Er heeft in 2018 een herberekening (een zogenaamde revisie) plaatsgevonden van de statistiek van de Nationale rekeningen. De cijfers over de voorgaande jaren zijn teruggerekend tot 1995.
Betrouwbaarheidscodering
Schatting, gebaseerd op een groot aantal (accurate) metingen; de representativiteit is grotendeels gewaarborgd.
Archief van deze indicator
- Consumptieve bestedingen, 2005-2021 (actuele versie , 19 okt 2022 )
- Consumptieve bestedingen, 2005-2020 (v21 , 15 okt 2021 )
- Consumptieve bestedingen, 2005-2019 (v20 , 18 jan 2021 )
- Consumptieve bestedingen, 2005-2018 (v19 , 29 jan 2020 )
- Consumptieve bestedingen, 2005-2017 (v18 , 22 nov 2018 )
- Consumptieve bestedingen, 1995-2016 (v17 , 10 okt 2017 )
- Consumptieve bestedingen, 1995-2014 (v16 , 21 mrt 2016 )
- Consumptieve bestedingen, 1995-2013 (v15 , 11 dec 2014 )
- Consumptieve bestedingen, 1995-2012 (v14 , 24 mrt 2014 )
- Consumptieve bestedingen, 1995-2011 (v13 , 26 feb 2013 )
- Consumptieve bestedingen, 1995-2010 (v12 , 02 nov 2011 )
- Consumptieve bestedingen, 1990-2009 (v11 , 26 okt 2010 )
- Consumptieve bestedingen, 1990-2008 (v10 , 02 mrt 2010 )
- Consumptieve bestedingen, 1990-2007 (v09 , 14 nov 2008 )
- Consumptieve bestedingen, 1990-2006 (v08 , 18 dec 2007 )
- Consumptieve bestedingen, 1995-2005 (v07 , 08 sep 2006 )
- Consumptieve bestedingen, 1995-2004 (v06 , 27 sep 2005 )
- Consumptieve bestedingen, 1995-2003 (v05 , 13 sep 2004 )
- Consumptieve bestedingen, 1995-2002 (v04 , 10 okt 2002 )
- Consumptieve bestedingen, 1995-2001* (v03 , 10 okt 2002 )
Referentie van deze webpagina
CBS, PBL, RIVM, WUR (2022). Consumptieve bestedingen, 2005-2021 (indicator 0032, versie 22 , 19 oktober 2022 ). www.clo.nl. Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), Den Haag; PBL Planbureau voor de Leefomgeving, Den Haag; RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, Bilthoven; en Wageningen University and Research, Wageningen.